O živote: Zorientujme sa!

S Erikou uzatvárame posledné stávky. Už druhý mesiac tipujeme, ktorá reklama získa Sexistický kix - anticenu pre najsexistickejšiu reklamu roka na Slovensku.

08.04.2016 06:00
debata (8)

Nápad Aliancie žien – Cesta späť považujeme za geniálny, a najmä prepotrebný, pretože verejný priestor v našej krajine je sexistickými reklamami priam zamorený. Stačí sa prejsť len po Bratislavskom „bilbordove“ a je jasné, že najmä nahé ženské telo sa u nás v reklame zneužíva veľakrát aj bez súvisu s propagovaným produktom.

Eriku už viac ako pred dvoma rokmi naštvala veľkoplošná reklama na nejaký alkohol s fotografiou ženského tela v nákupnom vozíku. Pripomínalo kus mrazeného mäsa, nie ľudskú bytosť a pomerne dlho musela vysvetľovať svojej 13-ročnej dcére, o čo v skutočnosti ide.

Sexizmus ubližuje, v reklamách je o to zákernejší. Sexistické vizuály vytvárajú prostredie, v ktorom je sexizmus zobrazovaný ako niečo normálne. Prezentuje (najmä ženy) ako sexuálny, účelový objekt, akoby sme neboli cítiace ľudské bytosti.

Keď som sa raz pýtala jednej kamošky z New Yorku, počas jej návštevy Slovenska, či sa jej u nás páči, povedala že máme peknú krajinu, ktorú na každom kroku špatia sexistické bilbordy. Vraj by jej ani vo sne nenapadlo, že fotku polonahej dievčiny v sexuálnej póze zneužije pneuservis na reklamu pre STK motorového vozidla!

Nominované slovenské sexistické reklamy sú na webstránke, kde im každý môže dať svoj hlas. Erikinou favoritkou na anticenu je reklama jednej kandidátky v posledných voľbách do NR SR, na ktorej sú nahé ženské nohy v červených lodičkách so stiahnutými červenými nohavičkami. Vraj keď to videla prvýkrát, myslela si, že ide o reklamu na nejakú sexuálnu službu. Naštvalo ju, že „politička“, ktorá by mala v parlamente zastupovať aj záujmy občianok, sexisticky provokuje a používa stereotypné vnímanie tzv. ženských zbraní.

Ja dúfam, že anticenu dostane reklama na oplátky, v ktorej reklamní kreatívci namiešali koktail z rodových stereotypov o „poriadnych a skutočných chlapoch“, z obsluhujúcej mladej asistentky s obrovským výstrihom a z narážok na ženské prsia, ktoré prirovnávajú k orechom v oplátkach, takže mi ich totálne zhnusili. Nominovať reklamu na anticenu mohol ktokoľvek do siedmeho marca, hlasovanie prebiehalo do prvého apríla cez internet. Anticena vysvetľuje, prečo sú sexizmus a násilie v reklamách nebezpečné, aké majú dôsledky pre reálne životy ľudí, čo vlastne sexistická reklama je. Ukazuje aj pozitívne reklamy, tzv. príklady dobrej praxe. V susednom Česku organizácia Nesehnutí udeľuje anticenu Sexistické prasátečko už siedmy rok a napríklad šiesty ročník vyhrali politické reklamy! Ovocie týchto projektov prinesie pomerne blízka budúcnosť.

Zadávatelia reklám si musia uvedomiť, že časy, keď stačilo v reklame na „hajzlák“ použiť obrázok nahej ženy, sa u nás pomaly končia a že zákazníci/zákaz­níčky sa pri výbere produktov rozhodujú nielen na základe kvality a ceny, ale aj na základe posolstva reklamy, ktorá tieto produkty propaguje. Sexistický kix je tak skvelým nástrojom na to, aby sme sa v reklamnom svete „zorientovali“ a prípadne vyjadrili svoj nesúhlas.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #reklama #nahé fotky #bilboardy #sexizmus