Facebook dostane tortu s desiatimi sviečkami. Čo už stihol „sfúknuť“?

Facebook oslavuje 4. februára desiate narodeniny. Aj práve dnes si túto stránku pozrie približne 750-miliónov ľudí na celom svete, celkovo ju aktívne využíva viac ako 1,2 miliardy užívateľov.

04.02.2014 06:00
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg Foto: ,
Mark Zuckerberg, zakladateľ Facebooku.
debata

Prešli sme si jeho históriu rok po roku a zisťovali, ako postupne menil svet. A nielen ten virtuálny. Čo stihol Facebook „sfúknuť“ od svojho vzniku – 4. februára 2004?

2005: Študentov

Ako pri mnohých iných, aj pri štarte revolúcie sociálnych sietí stáli študenti. Najskôr jeden. Vtedy študent Harvardu Mark Zuckerberg s pomocou niekoľkých spolužiakov vytvoril na doméne thefacebook.com fenomén, ktorého sa rýchlo chytili nielen študenti jeho univerzity, ale aj ďalších škôl ako Yale a Stanford.

Popularita novej siete bola na univerzitách neskutočná. V septembri 2005, keď sa sieť prvýkrát otvorila aj študentom stredných škôl, podľa jedného výskumu využívalo Facebook až 85-percent študentov univerzít, kde bola sieť dostupná, pričom až 60 percent ju využívalo denne (priemerne 20 minút). Už v tom čase to bola siedma najnavštevovanejšia stránka v Spojených štátoch.

Podobným útokom vzal neskôr aj študentov na celom svete. Na Slovensku celkom vytlačil dovtedajšie študentské portály ako Unister či Spolužiaci a jeho súkromné skupiny sa stali miestom, kde si študenti začali vymieňať poznámky, kde diskutovali o skúškach. A kde napríklad v roku 2011 zverejnili deň pred maturitami správne odpovede z anglických testov… Pre mladších žiakov sa však Facebook stal, žiaľ, aj nástrojom tzv. kyberšikany.

2006: Zamestnancov

Až v septembri 2006 sprístupnili Facebook komukoľvek na svete nad 13 rokov a už o dva mesiace neskôr sa stal incident, ktorý sa odohral na tejto sociálnej sieti a pripravil o zamestnanie zrejme prvých ľudí. Keď vedenie kanadského supermarketu Farm Boy zistilo, že niektorí jeho zamestnanci si robia nemiestne žarty zo zákazníkov, prepustilo ich.

Odvtedy bolo takých prípadov nespočetne veľa, na internete nájdete dokonca niekoľko rebríčkov, v ktorých môžete hlasovať za najzaujímavejší vyhadzov pre Facebook (väčšinou ide o zverejňovanie nevhodných či rasistických fotiek a komentárov, či prezradenie sa na Facebooku v čase vymyslenej péenky). Facebook však ovplyvnil pracovnú sféru aj inak. V roku 2010 sa v ankete pre Pravdu viacerí slovenskí personalisti vyznali, že pred pozvaním nádejného zamestnanca na pohovor si vždy preveria jeho profil na sociálnej sieti. Zároveň dodali, že takto odhalili viacero klamstiev neopatrných uchádzačov.

Facebook sa pre mnohých zamestnávateľov stal nepriateľom – zamestnanci na ňom márnili pracovný čas, a tak ho viaceré firmy úplne zakázali. Sieť vytvorila aj nové pracovné pozície ako napríklad facebook marketér.

2007: Súkromie

Zuckerberg bol prvý, ktorý v masovom meradle presvedčil ľudí, aby vystupovali na internete pod vlastným menom. Podarilo sa mu to vďaka postupným krokom – uzavreté siete univerzít dodávali pocit relatívneho bezpečia. Facebook však postupne začal kohútik s prienikom do súkromia stále viac uvoľňovať. Zuckerberg si to uvedomoval. Pre časopis New Yorker sa v roku 2010 priznal, že sa pôvodne vysmieval zo všetkých, ktorí verili jeho webu.

Na stránke Business Insider sa objavil prepis jeho starého internetového rozhovoru s jedným jeho priateľom, kde šéf Facebooku písal: „Mám viac ako 4 000 e-mailov, obrázkov adries. Ľudia mi to proste dali. Neviem prečo. Oni mi veria. Magori.“ Zverejňovanie osobných informácií však ľuďom na Facebooku nikdy neprekážalo.

Hranicu sieť prekročila až v roku 2007, keď v spojení s externými stránkami automaticky zverejnila, čo dotyčný nakupuje, akú online hru hrá a podobne. Verejnosť sa vtedy ozvala. „Veľké portály sú aj preto dnes opatrnejšie, ale to neznamená, že dáta nezbierajú. Len to tak ľuďom nevyhadzujú na oči,“ povedal Pravde americký publicista a počítačový technik David Auerbach.

Mapa prepojení užívateľov Facebooku zo... Foto: Facebook.com
facebook2 Mapa prepojení užívateľov Facebooku zo septembra 2013.

2008: Rozprávanie

Facebook dal ľuďom možnosť podeliť sa o svoje myšlienky a pocity s celým svetom. Zdanlivo. U niektorých zdôverenie sa Facebooku úplne nahradilo reálne rozprávanie sa s blízkymi.

V roku 2008, po sérii samovrážd tínedžerov, britská polícia upozornila rodičov, že výkriky ich detí na sociálnej sieti (aj keď to vtedy nebol Facebook, ale Bebo), nemusí reálne nik vypočuť a že ich deti môžu prikročiť k najhoršiemu. O rok neskôr zase 30-ročný americký model na Facebooku nechal viacero statusov, v ktorých avizoval svoju samovraždu. Po poslednom ho našli obeseného. Tento prípad rozbehol za veľkou mlákou diskusiu o tom, či rozmach sociálnych sietí nespôsobuje, že ľudia o svojich problémoch prestávajú rozprávať blízkym, ale ich jednoducho len pošlú na internet.

Americký komik Louis CK nedávno zase kritizoval sociálne siete za to, že z detí robia necitlivé obludy. „Len si píšu a už si nepozerajú navzájom do očí, nebudujú si empatiu. Deti sú a vždy boli zlé. Ale keď niekomu povedali do očí, že je tučný, a tá osoba sa rozplakala, zistili, že spravili niečo nepekné. Keď to dnes napíšu cez chat a nevidia reakciu, povedia si len hm… to je super pocit!“

2009: Revolúcie

Pojem facebooková revolúcia sa začal používať až v roku 2011, keď arabská jar zavládla aj v Egypte. Mubarakov režim však s Facebookom bojoval už v roku 2009. Médiá vtedy priniesli správu o zatknutí lídra facebookovej skupiny April 6 Youth Movement, ktorá združovala 70-tisíc odporcov režimu. Ahmena Mahera tajná polícia vypočúvala a bila dvanásť hodín. Cieľ? Prinútiť ho, aby prezradil svoje heslo do Facebooku.

Neuspeli, a tak opozícii ostal hádam jediný slobodný masovokomunikačný prostriedok. V Egypte však rebelanti s Facebookom ešte využili moment prekvapenia. Dnes sa už sociálna sieť na politické či nebodaj revolučné ciele využíva zložitejšie, keďže ju efektívnejšie využíva aj druhá strana. Pri politickom boji síce dokáže dodnes mobilizovať (ako napríklad pri prekvapujúcom postupe Karla Schwarzenberga do druhého kola vlaňajších českých prezidentských volieb), no rozhodný úder zasadí len sotva.

Dokonca (ako sa to podľa niektorých analytikov stalo i Schwarzenber­govi), môže masová podpora na Facebooku vytvoriť akúsi virtuálnu realitu, pri ktorej volebný štáb stratí pojem o nevirtuálnej, neraz inej skutočnosti.

2010: Médiá

Koncom roku 2010 prvýkrát v histórii viac ľudí sledovalo aktuálne dianie na webe (41 percent) ako v novinách (31 percent). Nemalú zásluhu na tom mal práve Facebook. Len si spomeňte, o koľkých zásadných udalostiach ste sa dozvedeli najskôr z Facebooku.

Keďže ľudia trávia na sociálnej sieti priemerne oveľa viac času ako na iných stránkach (vrátane spravodajských serverov), je logické, že často zachytia novinky zo sveta najskôr tam. Aj preto sa médiá po počiatočnom ostychu dnes už nebránia integrovaniu prvkov z Facebooku priamo na svoje stránky. Niektoré dokonca obsah a formu pre Facebook priamo prispôsobujú.

V USA je napríklad najvyužívanejším médiom na sociálnych sieťach Huffington Post. Jeho editor Dean Praetorius pre Business Insider povedal, že je to preto, že sa snažia prichádzať s témami, o ktorých chce každý diskutovať. Facebook sa stal i zdrojom informácií a tém pre novinárov. Nedávno dokonca vyšla žurnalistická príručka (z dielne BBC a ABC), ako si overovať informácie zo sociálnych sietí. Český rozhlas má zase od tohto roku samostatný blok rozoberajúci témy zo sociálnych sietí vo svojom pravidelnom vysielaní.

2011: Lásku

Facebook má flirtovanie zakódované vo svojom srdci od úplného začiatku. Prví študenti na Harvarde sa do Facebooku určite nepridávali len preto, aby si vymieňali svoje zážitky, ale aj preto, aby sa aspoň virtuálne zoznámili s tou peknou prváčkou. Okrem zoznámení však Facebook lásku od začiatku aj ohrozoval.

Zvady vznikali, keď jeden z partnerov odmietal spojiť sa so svojou polovičkou na sociálnej sieti visačkou „vo vzťahu“, ale aj keď náhodou zverejnili záletníka/zálet­níčku na fotke v náručí iného/inej. Vážnejšie sa vplyvom Facebooku na partnerské vzťahy začala spoločnosť zaoberať v roku 2011, keď britskí rozvodoví právnici posunuli médiám štatistiky, podľa ktorých sa až v tretine rozvodových spisov explicitne uvádza slovo Facebook.

Hoci podobný prieskum sa na Slovensku zrejme nerobil, psychologička Soňa Balogová z manželskej poradne Rodina a vzťahy v Leviciach (ktorá s klientmi komunikuje aj na Facebooku), spomenula ako najčastejšiu príčinu rozpadu slovenských rodín neveru. „A sociálne siete neveru veľmi uľahčujú. Umožňujú jednoduchú interakciu s oveľa väčším počtom ľudí, než bolo bežné kedysi,“ dodala.

Facebook dal ľuďom možnosť podeliť sa o svoje... Foto: SHUTTERSTOCK
facebook1 Facebook dal ľuďom možnosť podeliť sa o svoje myšlienky a pocity s celým svetom.

2012: Biznis

Bola to udalosť roka. V máji 2012 sa začalo obchodovať s akciami Facebooku na burze. Počiatočný ošiaľ držal cenu na úrovni 38 dolárov. Išlo o najväčšiu emisiu internetovej spoločnosti v histórii, modrá sociálna sieť získala 16 miliárd dolárov!

Nadšenie však veľmi rýchlo opadlo a po sérií škandálov klesla cena akcie až k 18 dolárom. Už roky predtým mnohí odborníci pochybovali, či Facebook dokáže z obrovského množstva užívateľov vyťažiť aj úspešný biznis model. V roku 2012 kritizovali najmä fakt, že sociálna sieť nevie predávať reklamu na mobily.

A ako je to dnes? Tento týždeň Facebook oznámil výsledky z posledného kvartálu, podľa ktorých vykázal o 76 percent vyšší zisk ako za rovnaké obdobie spred roka. Až polovicu tržieb pritom tvorili príjmy z reklamy na mobiloch (ešte pred dvoma rokmi pritom na mobiloch nezarábal nič)! Za rok 2013 firma vykázala zisk 1,5 miliardy dolárov. Cena akcie sa vyšplhala nad 60 dolárov s ďalšími pozitívnymi vyhliadkami. Facebook tiež predbehol v predaji reklamy v USA spomedzi internetových portálov Yahoo! a zaradil sa na druhé miesto za Google. Zuckerberg už vie robiť aj biznis.

2013: Avatarov

V jednej epizóde britského sci-fi seriálu Black Mirror o temných stránkach technológií vystupuje mladý pár, v ktorom on je závislý od sociálnych sietí. Keď muž náhle zomrie, jeho priateľka sa prihlási na službu, ktorá jej vďaka archívu konverzácií a jeho profilu vytvorí virtuálnu náhradu za milovaného – avatara. Áno, je to sci-fi.

Ale je desivé, že po desaťročí kŕmenia Facebooku osobnými údajmi je vytvorenie avatarov pomerne reálne. Svedčia o tom viaceré prieskumy, ktoré sa objavili minulý rok v médiách. New York Times informoval o štúdii vedcov z Cornell University, podľa ktorej na základe vašej siete priateľov na Facebooku možno zistiť, s kým chodíte, aj keď to na sieti nijako nedeklarujete. Dokonca možno predvídať, ak ste s partnerom pred rozchodom!

Denník Guardian zase písal o štúdii vedcov z Cambridgeu, ktorí tvrdia, že len z verejne prezentovaných informácií možno pomerne presne určiť sexuálnu orientáciu užívateľa či jeho vzťah k nelegálnym drogám. Vytvorenie avatara je stále sci-fi, ale predstava o tom, čo všetko dokážu z voľne dostupnej databázy údajov zistiť iní, naznačuje, akú obrovskú moc Facebook dnes má.

2014: Dospelých

Podľa najnovších údajov má Facebook v súčasnosti viac ako 1,2 miliardy užívateľov, ktorí sa na sieť prihlasujú aspoň raz za mesiac, a viac ako 750-miliónov ľudí, ktorí na stránku nazrú denne. Starších ľudí už Facebook oslovil dávno, ale vlani sa veková skupina 45– až 54-ročných stala najrýchlejšie rastúcim segmentom sociálnej siete.

Na druhej strane Facebook stráca mladých. Vo vekovej kategórii 18– až 24-ročných prišla sieť o 7,5 percenta užívateľov, medzi 13– až 17-ročnými dokonca o 25 percent! Od roku 2011 Facebook prišiel o 11 miliónov mladých. Kam odchádzajú? Napríklad na Twitter, ktorý bol vlani najrýchlejšie rastúcou sociálnou sieťou aj najpopulárnejšou medzi mladými.

Finančník Eric Jackson dokonca vlani predpovedal, že Facebook do štyroch rokov upadne do zabudnutia, podobne ako Yahoo! Podľa neho sa totiž internetoví užívatelia delia na webovú, sociálnu a mobilnú generáciu. Facebook je kráľom sociálnej, ale možno ho nahradí kráľ ďalšej generácie. A zrejme nie iba jeden. Podľa Jacksona ich môže byť aj viac. Na mobiloch u mladých v súčasnosti bodujú aplikácie ako Vine, Flickr či Instagram (ktorú však vlastní Facebook).

Práca vo Facebooku? Chýb sa netreba báť

Študent Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského Marek Zeman pôsobil predminulé leto ako programátor priamo v kalifornskom sídle Facebooku. Prezradil nám, aké je to pracovať pre najväčšiu sociálnu sieť.

Ako ste sa do Facebooku dostali?
Bol som tam 12 týždňov na študentskej stáži. Funguje to tak, že sa prihlásite do ich systému, prípadne vás niekto odporučí. Ak ich zaujmete, ozvú sa vám, absolvujete dva telefonické pohovory, pri ktorých programátor zistí, či viete kreatívne riešiť zadania. Keď uspejete, už si len dohodnete termín a letíte.

Akú prácu dostanú stážisti?
Vo Facebooku je práca organizovaná v päť- až pätnásťčlenných tímoch, z ktorých každý zlepšuje nejakú časť produktu. Dostane vás na starosť manažér, ktorý vám pripraví úlohu na celých 12 týždňov. Nie je to len nejaké testovacie zadanie. Z bratislavského matfyzu sme tam boli vtedy štyria a to, čo sme naprogramovali, sa, myslím, dodnes používa.

Akú úlohu dali vám?
To sa trochu zložito vysvetľuje. Facebook zhromažďuje strašne veľa údajov: ľudia zdieľajú fotky, pridávajú statusy, lajkujú si navzájom príspevky. Spracovanie týchto údajov má na starosti časť Facebooku zvaná infraštruktúra. Ide o rádovo státisíce počítačov. Ja som mal za úlohu zlepšovať ich vzájomnú komunikáciu, aby boli odolnejšie proti výpadkom.

Veľa sa píše o kreatívnom pracovnom prostredí v Google. Je niečo podobné aj vo Facebooku?
Áno. Vedia, že zamestnávajú šikovných ľudí, ktorých netreba prísne kontrolovať. Je vlastne jedno, kedy človek do práce príde, kedy odíde. Samozrejme, keď manažér vidí, že nie je výkonný, má problém. Ja som napríklad v práci trávil 10 až 11 hodín, no pracoval som z toho možno osem, ostatný čas som venoval rôznym aktivitám. Mali sme tam stolný futbal, pingpong, všetko možné.

Stretli ste sa aj s Markom Zuckerbergom?
Pre stážistov tam pravidelne organizovali stretnutia otázok a odpovedí, kde sme stretávali ľudí z vedenia firmy, ktorých ale nebol problém osloviť aj v práci na chodbe. Bolo to vždy veľmi otvorené, priamočiare. A raz prišiel aj Mark Zuckerberg.

Ako na vás pôsobil?
Vždy, keď som ho videl, mal na sebe buď šedé tričko, alebo šedú mikinu. Na stretnutí pôsobil veľmi uvoľnene, bol vtipný. Keď zistil, že jedna skupina stážistov je z Harvardu, hneď sa začali baviť o profesoroch, ktorých zažil aj on. Myslím si, že to, ako pôsobí nie je póza. On je naozaj stále duchom mladý.

Snaží sa Facebook v rámci firemnej kultúry odlíšiť od iných veľkých hráčov, ako je Google alebo Microsoft?
Pre Facebook je príznačný veľmi rýchly a neopatrný spôsob vývoja. Niekto niečo naprogramuje a hneď to ide k ľuďom. Potom sa to niekedy pokazí, ale oni to chcú robiť takto. Krédom je: neboj sa, buď iniciatívny a ak to nevyjde, nič sa nedeje.

Udrží si Facebook svoje postavenie?
Ťažko vidieť do budúcnosti. Veľa sa o tom diskutovalo už keď som tam pôsobil. Je pravda, že nadšenie už trochu opadlo. Ale sociálna sieť je o tom, že čosi zdieľam pre isté publikum. Keďže Facebook už používa také veľké množstvo ľudí, tak na ňom toto publikum nachádzate a aj preto je táto stránka taká úspešná. To sťažuje situáciu všetkým novým konkurentom. Podľa mňa Facebook ostane najsilnejšou sociálnou sieťou vo veľkej časti sveta.

Anketa: Čo pre vás zmenil Facebook?

Rastislav Belko

Slovenky sú najkrajšie (cca 371-tisíc slovenských užívateľov), FB stránka s najväčším počtom slovenských fanúšikov

Stránku sme založili v roku 2010 ako komunitu, ktorej zámerom bolo prezentovať krásu slovenských žien. Náš úspech súvisí s tým, že sme sa na tejto sieti objavili v čase, keď ľudia klikali na všetko. Určite sme však oslovili aj témou skupiny a nových fanúšikov nám získavali aj samotné dievčatá, ktoré chceli byť „lajkované“. Popri tom sme vybudovali aj web slovenkysunaj­krajsie.com. Dnes z neho robíme zoznamku. Jeho návštevnosť sa vyrovnáva stránke na Facebooku. V súčasnosti by som však už nevedel, ako osloviť také množstvo ľudí a tak rýchlo, ako sa to nám podarilo pred rokmi vďaka Facebooku.

Nikola Dzvoníková

WEBmoda.sk – Štýlové a lacné oblečenie (cca 170-tisíc slovenských užívateľov), jeden z najúspešnejších slovenských obchodov na FB

Asi pred štyrmi rokmi sme si najskôr založili internetový obchod s oblečením a o rok neskôr aj stránku na Facebooku. Vtedy bol taký boom okolo sociálnych sietí, takže nám veľmi rýchlo rástol počet fanúšikov a behom prvého roka sme už ako hlavný komunikačný kanál využívali Facebook. Počet fanúšikov nám na stránke dodnes rastie, ale už pomalšie ako na začiatku. Ľudí si udržiavame tak, že si platíme reklamu a každý deň pridávame nejaký nový príspevok. Facebook je pre nás dôležitý, ale keby z neho začali ľudia odchádzať, určite vznikne niečo nové, kde sa budeme znova snažiť presadiť.

Mária Kandráčová

Psia duša (cca 84-tisíc slovenských užívateľov), jedna z najväčších FB komunít slovenskej neziskovej organizácie

Facebook sa vďaka veľkej návštevnosti užívateľov rôznej vekovej kategórie stal naším hlavným komunikačným nástrojom. Keďže sme občianske združenie venujúce sa opusteným zvieratám, ľudia vďaka Facebooku vidia naše aktivity „in medias res“, reagujú na výzvy rýchlejšie a s väčšou odhodlanosťou, čo nám v práci pomáha. Facebook pre nás predstavuje nenahraditeľný komunikačný kanál. Prostredníctvom neho hľadáme psíkom nové domovy, komunikujeme so sponzormi, robíme internetové aukcie a rôzne súťaže. Od ľudí máme v tomto smere len pozitívne ohlasy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #facebook #narodeniny #história