Most, Tróny, Dom z kariet - čo skôr pozerať?

Seriáloví nadšenci po celom svete každý pondelok zatajujú dych - HBO totiž premiéruje šiestu sériu Hry o tróny. V utorok dáva Česká televízia americký Dom z kariet, v sobotu vysielala švédsko-dánsky Most. V medzičase sú tu Girls, Fargo alebo domáce Búrlivé víno a mnoho ďalších. Seriály zažívajú celosvetový boom, takže je najvhodnejší čas pozrieť sa na zúbky tomu najlepšiemu, čo svet seriálov momentálne ponúka.

, 01.06.2016 07:00
Jon Snow, Hra o tróny Foto:
Jon Snow z Hry o tróny.
5

„Fenomén kvalitných seriálov ako Hra o tróny, Dom z kariet, Temný prípad sa zrodil v nultých rokoch na káblových televíziách. Tie pochopili, že formát televízneho seriálu poskytuje podstatne širší priestor na rozprávanie príbehu ako film,“ hovorí teoretik popkultúry Juraj Malíček.

Prelomovým seriálom, ktorý šiel proti prúdu a svojím spôsobom odštartoval trend tých „náročnejších“, sú podľa neho Sopranovci (1999). „Mafiánska sága je postavená na odmietaní divácky vďačných princípov, akými sú uzavreté epizódy, ľahké zápletky či jasné vzťahy.“ Malíček zdôrazňuje, že dnes sú tvorcami seriálov špičkoví filmári – prvá hollywoodska liga scenáristov, kameramanov a režisérov, pre ktorých televízia nie je útočiskom, ale priestorom, kde sa môžu realizovať.

Televízna výroba a jej digitálne technológie sú podľa neho lacnejšie a flexibilnejšie ako výroba filmov. V prípade aktuálne svetovo najvychytenejšieho seriálu Hra o tróny to však celkom neplatí. Náklady na jeho výrobu totiž niekoľkonásobne prevyšujú rozpočet filmov a HBO priznalo, že má čo robiť, aby s nenásytnými divákmi udržalo krok.

Fantasy je v móde

Vysielacie spoločnosti ako HBO či Netflix sú rajom pre milovníkov seriálov. Ponuka je bohatá a azda i preto väčšina divákov siahne po overenej kvalite. Podľa štatistík je najsledovanejším seriálom spomínaná Hra o tróny z produkcie HBO.

Podľa Juraja Malíčka je jej prednosťou kvalitná predloha spisovateľa Georgea R. R. Martina. „Je to síce fantasy sága, no v zásade ide o drámu postavenú na nejestvujúcej, ale veľmi premyslenej histórii a vzťahových intrigách.“ Žáner fantasy prekročil podľa Malíčka hranice periférie už v prípade Pána prsteňov. Hra o tróny je pokračovaním módneho fenoménu.

„Ak je Hra o tróny v niečom priekopnícka, tak v brilantnom mixovaní prvkov, ktoré už poznáme z iných seriálov. Nie je ani prvým drsným fantasy, ani prvou televíznou produkciou s digitálnymi kinoefektmi. Aj košaté príbehy a šokujúce zvraty sme tu už mali, no zatiaľ sme nevideli nič, čo by všetky tieto prvky spájalo. Na Hre o tróny mám najradšej nekorektnosť voči čomukoľvek – voči stavovským, rodovým a sexuálnym konvenciám aj voči diváckym očakávaniam. Myslím, že popularitu po celom svete si seriál získal práve tým, ako nekompromisne a príťažlivo ponúka neistotu,“ zhŕňa scenárista Peter Gašparík.

Podľa scenáristu Lukáša Obermajera má Hra o tróny jasné znaky telenovely. „Postavy intrigujú, mnoho sa toho v jednej časti neudeje, príbeh sa posúva veľmi pomaly, no tým, že je seriál dobre obsadený a napísaný, máme pocit, že je sofistikovanejší ako ktorákoľvek španielska telenovela.“

Autor je značka

Fenomén autorského seriálu sa objavil v deväťdesiatych rokoch, presadili sa vtedy režisér David Lynch a producent Mark Frost so seriálom Twin Peaks či Chris Carter s mysterióznymi Aktami X. „Meno tvorcu je istou zárukou kvality, čo platilo aj pri okrajových žánrovkách – napríklad Star Trek bol spojený s Geneom Roddenberrym,“ hovorí Juraj Malíček. Adorácia autora podľa neho vyslobodzuje seriál z nutnosti orientovať sa na okamžitý zisk a prospech. „Seriály si budujú štýl a tvorcovia môžu vypovedať to, čo chcú.“

Vtipy pre fanúšikov Hry o tróny

Niektoré pochopia len zasvätení, iné sú z angličtiny nepreložiteľné. Len na vysvetlenie: G. R. R. Martin je autor knižnej predlohy k seriálu Hra o tróny. Na sociálnej sieti Twitter sa píšu stručné správy do 140 znakov a znak sa po anglicky povie „character“ – čiže rovnako ako „postava“.

  1. Máte svoju obľúbenú postavu? Hups, už nie…
  2. Prečo G. R. R. Martin nepoužíva Twitter? Lebo zabil všetkých 140 postáv.
  3. Z čoho žije G. R. R. Martin? Zo sĺz svojich fanúšikov.

Obľúbený komediálny seriál z produkcie Netflix Orange is the new black (Oranžová je nová čierna) tiež spadá do tejto kategórie. Hlavná scenáristka Jenji Kohanová zavrela odsúdenú naivku Piper do ženskej väznice. Tu retrospektívne odkrýva pestré príbehy väzenkýň z čias, kým si obliekli oranžový väzenský overal. Podľa Lukáša Obermajera mal podobnú rozprávačskú štruktúru už seriál Stratení. „Orange is the new black je svojím spôsobom zavádzajúci. Autorka priznala, že aby ho predala, musela dať seriálu hlavnú hrdinku.“ Obermajer dodáva, že po niekoľkých dieloch sa predsa odpúta od príbehu Piper a sústredí sa na iné postavy. „Konzervatívnejší diváci seriál Orange is the new black nemusia prijať, no ide o ukážkové spojenie špičkovej scenáristiky a úžasného hereckého kastingu. Jenji Kohanová vykreslila postavy s chybami, humánne a s pochopením, vyhla sa klišé,“ hovorí scenáristka Martina Madejová.

Mladšie publikum si obľúbilo seriál scenáristky, režisérky a herečky Leny Dunhamovej Girls (Dievčatá). Obermajer vidí paralelu so seriálom stand-up komika Louisa C. K. Louie (Rozvedený so záväzkami). Dunham aj Louise sú skvelí komici a od televízie dostali plnú moc. „Tí ľudia väčšinou vedia, čo chcú urobiť a ako na to. Je to síce osobné a baví to možno menšiu skupinu ľudí, ale ide o kvalitu vyčlenenú od všetkého ostatného.“ Podľa Martiny Madejovej vystihuje seriál Girls Leny Dunhamovej ducha celej jednej generácie dvadsiatnikov.

Ponor do zákulisia politiky

„Frank Underwood v mrazivom stvárnení Kevina Spaceyho predstavuje dokonalé machiavellistické monštrum, ktoré je na ceste za mocou schopné absolútne všetkého,“ hovorí o hlavnom hrdinovi seriálu z prostredia vysokej politiky Dom z kariet scenárista Peter Balko. „Režisérka dvoch dielov seriálu, poľská filmárka Agnieszka Holland poukázala na to, že Dom z kariet utvrdzuje ľudí v tom, že politika je ešte špinavšia hra, než si mysleli. Podnecuje tak nedôveru a cynickosť verejnosti, čo môže byť v čase narastajúcej xenofóbie a hnevu veľmi nebezpečné. Našťastie Frank Underwood je číra fikcia. Ale dokedy?“ zamýšľa sa Balko.

Na tróne je stále detektívka

Popri televíznych detektívkach, ktoré sú stále najobľúbenejším žánrom, sa v roku 2014 na scéne objavili osemdielny „dlhý film“ Temný prípad z produkcie HBO a krimi detektívka Fargo. „Prvá séria Temného prípadu aj seriál Fargo sa tvária veľmi temne a vážne, no v podstate ide o jednoduché rozprávkové príbehy, na ktorých konci víťazí dobro, a práve to ma na nich veľmi baví,“ prezrádza Obermajer. Mnohým seriálom podľa neho totiž chýba jasné rozdelenie dobra a zla. „Prvá séria Temného prípadu má aj množstvo literárnych a filozofických odkazov,“ dopĺňa Martina Madejová.

Škandinávska detektívka rúca mýty o vyčerpanosti žánru. Ukážkovým príkladom je nápaditý seriál Most, kde sa o mŕtvolu na moste medzi dánskou Kodaňou a švédskym Malmö musia „podeliť“ dvaja vyšetrovatelia. „Stále platí, že detektívka je kráľovským televíznym žánrom. Motív tajomstva je veľmi vďačný, dokáže divákov pritiahnuť a sú tak ochotní akceptovať aj náročnejšie formy rozprávania,“ vysvetľuje Malíček.

Peniaze do kvality

Vysielacia služba Netflix slávi momentálne úspech s novinkou Narcos. „Netflix sa rozhodol investovať vlastné peniaze a čas do vývoja a výroby takzvanej „quality tv“ – teda najmä do seriálov, ktorých hlavnou devízou je ich kvalita,“ vysvetľuje Peter Gašparík. Netflix sa na rozdiel od iných televízií neorientoval len na prieskumy väčšinovej diváckej mienky.

Životopisný príbeh narkobaróna Pabla Escobara zasiahol podľa Gašparíka cieľovú skupinu divákov, ktorí vedia oceniť silné príbehy a kvalitné filmárske spracovanie. Navyše sa ukázalo, že ju tvoria milióny divákov po celom svete. „Narcos je filmársky najkvalitnejšia záležitosť, akú som v uplynulom roku videl. Je výborne zrežírovaný, napísaný, má doslova vražedné tempo, latinskoamerickú hereckú špičku a v konečnom dôsledku ešte aj doučuje dejepis!“

Čo hovoria na Hru o tróny

Silvia, 32, procesná špecialistka
Hru o tróny som sledovala asi dve série. Na jednej strane sa mi páči, v akom prostredí sa seriál odohráva, aj tvrdosť, s akou sa riešia „problémy“ a intrigy. Napriek tomu sa treba celkom sústrediť, keďže sa tam prelína kopa dejových línii a jednotlivé postavy sa stále vyvíjajú. Keďže som pozerala seriál v cudzom jazyku, mala som to asi o čosi zložitejšie. Nakoniec ma trochu odradilo, že spisovateľ J. R. R. Martin postavy a dejové línie nielen rýchlo rozvíja, ale podobne rýchlo aj jednotlivé figúry zabíja. Na túto tému sa už aj vtipkuje na internete. V aktuálnej sérii je už len pár „pozostalých“ postáv. Niektorým divákom to možno vyhovuje, ja uprednostňujem, keď aspoň jedna z obľúbených postáv prežije dlhšie ako jednu sériu.

Viera, 65, dôchodkyňa
Každý hovorí, že táto sága je strašne drsná – samá vražda, odseknuté ruky a nohy, brutálne zaobchádzanie s ľuďmi. Odohráva sa predsa v stredoveku. Mňa však najviac zaujala práve preto, že sa tam objavuje veľa postáv, bohov, bájnych drakov a všelijakých mystických bytostí. Páči sa mi výtvarná a technická prepracovanosť celej ságy, takže som bola rada, že nové diely dávajú na HBO už o ôsmej večer. Kým ich vysielali okolo desiatej, už mi oči neklipkali a ledva som diel dopozerala do konca.

Daniela, 36, živnostníčka
Hru o tróny momentálne už nesledujem. Pozerala som prvé dve série, tie sa mi veľmi páčili. Celkovo mám rada fantasy a sci fi žáner, oproti iným seriálom či filmom ma Hra o tróny zaujala hlavne neočakávanými dejovými zvratmi. Zaujímavé sú postavy – moje obľúbené boli Jon Snow, Daenerys Targaryen, Tyrion Lannister, Bronn, naopak, postava Joffreyho Baratheona bola tak detailne vykreslená a bravúrne zahraná, že sa mi zdala vyslovene odporná a nechutná. A samozrejme napínavý dej, spracovanie, netypická pochmúrna, niekedy až brutálna atmosféra. Celkovo nie som veľmi seriálový typ (nemám na to čas), jediný, ktorý momentálne sledujem raz za týždeň, je Grey's Anatomy. Seriál Hra o tróny sme mali stiahnutý, pozerala som viac častí za sebou, maximálne štyri, ale keby neboli jednotlivé časti také dlhé, tak by to bolo aj viac. A čo ma na tom vymyslenom svete najviac prekvapilo? Asi tá ľahkosť, s ktorou tvorca nechá zomrieť xy hlavných postáv – nie je to typické.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
5 debata chyba
Viac na túto tému: #Most #seriály #Hra o tróny #Dom z kariet