Obecný rozhlas môžu nahradiť SMS správy a e-maily

V reproduktoroch obecného rozhlasu to zachrapčí, ozvú sa tóny rezkej dychovky a monotónny hlas prečíta krátky oznam. Takto obyvateľov ešte i dnes informujú mnohé obce na Slovensku.

23.06.2017 06:00
debata
Ilustračné foto. Foto: SHUTTERSTOCK
žena, mobil Ilustračné foto.

Už roky majú pritom k dispozícii oveľa modernejší a efektívnejší spôsob. Zaregistrovaní občania vďaka nemu všetky dôležité správy rýchlo a bezplatne dostanú formou SMS alebo e-mailu. Systém, ktorý to umožňuje, vznikol v malej softvérovej firme v bratislavskom Devíne.

„Je to obecný rozhlas pre tretie tisícročie,“ blysne sa sloganom zakladateľ spoločnosti eGovSystems Augustín Mrázik. Nevýhodou dedinského rozhlasu je podľa neho to, že také hlásenia cez deň zachytí len časť obyvateľov. K tým, čo pracujú mimo obce alebo sú náhodou preč, sa odvysielané oznamy nedostanú. Nehovoriac o tom, že ich niekedy ani dobre nepočuť. Služba SMS-info, ktorú devínska firma ponúka, tento problém nemá. Informácie doručí v priebehu niekoľkých minút priamo do mobilu.

Príkladom je Devín, kde sa systém osvedčil už počas povodne v júni 2013 alebo v januári 2015, keď Bratislavu zasypali ťažké vrstvy snehu. „Bolo to v piatok večer, keď mi volala starostka Devína. Potrebovala rýchlo zverejniť informáciu, že na Devínskej ceste pod ťarchou snehu padajú stromy, a preto ju uzavreli. Ľuďom to chcela dať hneď vedieť,“ spomína si Mrázik.

Augustín Mrázik, zakladateľ spoločnosti... Foto: Archív Augustína Mrázika
Augustín Mrázik Augustín Mrázik, zakladateľ spoločnosti eGovSystems

Situácií, ako bola táto, sa pritom vyskytuje veľa. Sila systému SMS-info podľa neho tkvie práve v tom, že keď sa prihodí niečo naliehavé alebo nečakané, tak sa o tom ľudia s využitím tejto služby môžu dozvedieť prakticky okamžite. Stačí napísať a zaslať oznam, ktorý systém rozošle všetkým odberateľom.

Pomoc pre mestá a obce

Na začiatku cesty k službe SMS-info stál systém s názvom GovIS. Mrázikova firma s ním prišla v rokoch 2006 – 2007, keď rozmýšľali nad softvérovým riešením, ktoré by mohlo pomôcť samosprávam. Mrázik bol ešte v 90. rokoch minulého storočia mestským poslancom v Bratislave a na magistráte zavádzal informatiku. Mal preto jasnú predstavu, čo to obsahuje a čo by prácu uľahčilo.

„Chceli sme nájsť riešenie, aby úrady fungovali efektívne a aby sa to všetko dalo vybaviť elektronicky,“ približuje. Vytvorený systém už vtedy ponúkali obciam ako online službu „v cloude“, ale očakávaný záujem neprichádzal. Systém používalo iba zopár obcí, a tak celý projekt zastavili. Nakoniec z neho vybrali len niektoré samostatné služby, ktoré by mohli pomôcť starostom, komunálnym poslancom, úradníkom a občanom. Jednou z nich bol tzv. eGov-Hlásnik, neskôr premenovaný na SMS-info.

Hoci ho pôvodne vytvorili pre mestá a obce, jeho možnosti neskôr rozšírili. Komerčne ho dnes môže používať akýkoľvek subjekt. Napríklad aj podniky pri informovaní zamestnancov, školy, reštaurácie či cestovné kancelárie. Možností, ako sa dá využiť, je neúrekom.

„Keď napríklad v škôlke vypukne nejaká epidémia, riaditeľka alebo učiteľka pošle krátky oznam a mamičky, ktoré sú do systému prihlásené, si môžu deti rýchlo vyzdvihnúť, aby neochoreli. O chvíľu je všetko vybavené. Keby ľudia zo škôlky chceli obtelefonovať všetkých rodičov, mohlo by to zabrať aj pár hodín,“ porovnáva Mrázik. Systém vlani testovala tiež cestovná kancelária počas zájazdu v Petrohrade. Aj tá ocenila jeho rýchlosť.

„Turisti dostávali správy naozaj okamžite, aj keď sa nachádzali na letisku, v hale výstaviska alebo na hokeji. Pri leteckých alebo autobusových zájazdoch, kde majú turisti aj osobné voľno a je potrebné oznamovať nečakané zmeny, je to výborná pomôcka. Servis ocenil nielen sprievodca, ale aj turisti,“ zhodnotila Želmíra Papalová z cestovnej kancelárie A-Tours.

Jednoduchá obsluha

Zapojenie sa do systému nie je zložité. Poplatok za spustenie je 35 eur, následne sa platí prakticky len za odoslané SMS, pričom zasielanie oznamov e-mailom a na mobilnú aplikáciu je pre obce bezplatné. Záleží len na nich, koľko ľudí presvedčia, aby si nainštalovali mobilnú aplikáciu.

Príjemcovia – teda napríklad obyvatelia obce – však za správy, ktoré im prídu e-mailom alebo esemeskou, neplatia. Všetky informácie v rámci systému dostávajú zadarmo. „Záujmom obce alebo mesta by malo byť, aby sa do toho zapojilo čo najviac ľudí. Ideálne aspoň 20 percent obyvateľov, čo by znamenalo, že správy dostane zhruba 80 percent domácností,“ vyčísľuje šéf firmy eGovSystems.

Obsluhovať službu nie je pre samosprávu náročné. Nemusí preto ani prijímať IT špecialistu. Mrázik je presvedčený, že to zvládne každý, kto vie narábať s mobilom a internetom. Ak si obec nie je istá, či systém naozaj potrebuje, dostane týždeň-dva na to, aby si ho vyskúšala. Keď sa potom rozhodne, že ho ďalej nebude používať, nič sa nestane – službu jej jednoducho vypnú.

Mali aj obec, ktorá sa zo systému najprv odhlásila, no keď sa jej obyvatelia, zvyknutí na zasielanie správ, sťažovali, požiadala o obnovenie zmluvy. „Bol to dobrý pocit. Videli sme, že tá služba je naozaj prospešná a ľudia to ocenili,“ komentuje Mrázik.

Zadávať správy do systému môže za samosprávu admin alebo úradník. Vďaka mobilnej aplikácii to môže robiť dokonca priamo z terénu, nemusí ani bežať k počítaču. „Má to veľký význam, keď sa stane niečo závažné. Obec má vtedy nástroj, ktorým môže všetkých okamžite informovať,“ vysvetľuje Mrázik. Admin, samozrejme, vidí, koľko ľudí sa do systému prihlásilo, koľkým správu odoslal a koľkí ju dostali.

Veľkou výhodou služby je, že sa nedá zneužiť na „spamovanie“ a dôsledne chráni súkromie zapojených občanov. Ľudia, ktorí sa prihlásia na odoberanie správ, totiž zostávajú v anonymite. Admin ani úradník v obci sa k ich osobným údajom nedostanú. Síce vidia, že sa tam zaregistrovali, no časť ich mobilného čísla či e-mailovej adresy zostáva skrytá.

Systém sa osvedčil

Jedným z prvých užívateľov systému SMS-info je Svätý Jur. Mestečko blízko Bratislavy s asi 5 000 obyvateľmi predtým využívalo najmä úradnú tabuľu a mestský rozhlas, čo však nestačilo. Od roku 2010 preto začali zavádzať elektronické služby GovIS a eGov-hlásnik, predchodcu SMS-info. Dnes už takto dostáva správy vyše 320 príjemcov, teda zhruba sedem percent obyvateľov, čo pokrýva približne pätinu domácností.

Ako Pravdu informovala prednostka Mestského úradu vo Sv. Jure Mariana Fiamová, so službou sú spokojní. „Máme veľmi dobré skúsenosti, splnila naše očakávania. Dostupnosť rozhlasu nie je na celom území mesta a pre cestnú premávku nie je často počuteľný,“ vysvetlila. Naproti tomu občan, ktorý sa zaregistruje do nového systému, dostáva o dianí v meste bezplatné esemesky. Tie si môže prečítať, keď sa mu to hodí.

Druh informácií, ktoré chcú od mesta dostávať, si ľudia vyberajú. Ide napríklad o kultúrne akcie (podujatia, koncerty, výstavy či prednášky), rokovania (mestského zastupiteľstva, verejné prerokovania, prípadne stretnutia s primátorom) alebo správy o dianí v meste.

Mestský úrad týždenne odošle vyše desať správ. Najčastejšie sa týkajú rozkopávok, odstávok elektriny, vody či plynu, rokovaní mestského zastupiteľstva, kultúrnych podujatí, uzatvorenia ambulancie, lekární či pošty alebo zápisov do materských škôl a základnej školy.

Boli však aj výnimočné prípady, keď sa služba osvedčila. „Napríklad pri hľadaní rodičov dvojročného dievčatka, pri výzve na pomoc rodine po požiari, ale aj pri výzve na čistenie mesta, zber železa, objemového a nebezpečného odpadu,“ vymenovala prednostka.

Oboznamovanie verejnosti prostredníctvom mobilnej aplikácie, e-mailov a SMS správ zaviedli v máji aj v Prešove. „Touto novinkou sa snažíme zlepšiť informovanosť našich obyvateľov, aby mali vždy aktuálne informácie promptne a hlavne bez nejakého hľadania,“ uviedla prešovská primátorka Andrea Turčanová.

Prešov. Foto: MILAN GREJTÁK
Prešov, Prešov.

Do konca mája tam o službu prejavilo záujem 220 odberateľov a mesto vydalo 21 oznamov. Informácie sú zaradené do kategórií ako radnica, kultúra, šport, 770. výročie prvej zmienky o Prešove, mestské zastupiteľstvo, stavebný úrad, výrub stromov, doprava či údržba verejných priestranstiev. „Informovali sme však aj o priebehu a postupe prác pri vyhlásení tretieho stupňa povodňovej aktivity,“ zhrnula hovorkyňa mesta Veronika Kmetóny Gazdová.

Slabý záujem

Napriek pozitívnym ohlasom samospráv, ktoré službu SMS-info zaviedli, sa systém presadzuje len veľmi pomaly. Z viac ako 2 900 miest a obcí na Slovensku ho dnes využíva asi len sto, čo je veľmi málo. Okrem Prešova a Sv. Jura je medzi nimi napríklad mestská časť Bratislava-Devín, Gelnica, Nemšová, Rajec, Stupava či Žarnovica.

Celkový počet príjemcov je približne 11-tisíc. Mesačne systém dohromady odošle asi 50-tisíc esemesiek a 23-tisíc e-mailov. Pokiaľ ide o veľkosť samospráv, najmenšou, ktorá službu využíva, je obec Podkylava v okrese Myjava s asi 220 obyvateľmi a najväčšou Prešov, kde žije zhruba 87-tisíc ľudí.

To, že starostovia, poslanci a občania neprejavili o službu SMS-info väčší záujem, je u nás podľa Mrázika bežné: „Keď im to ukazujeme, sú nadšení, ale potom sa už neohlásia. Čo im neprikáže zákon, jednoducho nerobia. Ale o informovanosť svojich obyvateľov by mali mať záujem a dnes je "mobilná“ doba."

Okrem SMS-info ponúka eGovSystems aj ďalšie služby:

Portál Môj poslanec

https://moj-poslanec.sk/

Každý slovenský poslanec má bezplatne vlastný profil, kde si môže zverejniť svoje kontaktné údaje a uverejňovať blogy. Ak napríklad proti niečomu hlasuje, tak tam má možnosť vysvetliť občanom, prečo tak urobil. Okrem toho má bezplatné konto SMS-infa. Priaznivcom môže posielať oznamy a ľudia môžu – aj anonymne – reagovať. Je to len komunikácia medzi nimi. Aj túto službu však aktívne využíva iba niekoľko desiatok poslancov.

Elektronické zastupiteľstvo

http://zastupitelstvo.egov.sk/

Služba, kde si možno pozrieť napríklad program a termíny zasadnutí mestských, miestnych či obecných zastupiteľstiev, rokovania komisií, ako aj podklady na ne. Ďalej je zverejnený priebeh zasadnutí, hlasovania o jednotlivých bodoch, uznesenia, prítomnosť poslancov, činnosť komisií a pod. Bratislava-Staré Mesto, Devín či Stupava službu aktívne využívajú už roky, ale okrem nich len zopár ďalších samospráv. Občania majú možnosť sa zaregistrovať k odberu notifikácií – dostanú ich automaticky pri každom zverejnení nových informácií.

Využívanie služby SMS-info

  • počet odoslaných SMS správ za prvý štvrťrok 2017 – 154 236 (asi 50-tisíc mesačne)
  • počet odoslaných e-mailov za prvý štvrťrok 2017 – 67 036 (asi 23-tisíc mesačne)
  • mesiace marec a apríl tohto roka sú rekordné – v každom z nich sa odoslalo zhruba 65-tisíc SMS a 26-tisíc e-mailov
ZDROJ: eGovSystems

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #email #sms #rozhlas #vyrobené na Slovensku