Po prijatí ústavy 21. júla 1939 bol premenovaný na Slovenskú republiku. O akú „samostatnosť“ v skutočnosti išlo, hovorí historik Ivan Kamenec: „Keď Tiso predniesol 14. marca 1939 svoj prejav o tom, že sa má vyhlásiť samostatný štát, a to "blitz schnell“, po jeho slovách sa neozval žiadny, ani formálny potlesk. Poslanci boli zastrašení." Po vojne dostala republika ďalšie prívlastky: klérofašistická, vojnová, ale nazývali ju aj Hitlerov produkt či podľa Dominika Tatarku – farská republika.
Ak sa ústava dnešnej Slovenskej republiky nehlási k odkazu
vojnového Slovenského štátu, je legitímne, keď sa o ňom hovorí ako o
„prvej Slovenskej republike“?
Myslím si, že je to legitímne. Tento štát bol a je charakterizovaný
viacerými prídavnými zjednodušujúcimi či kontroverznými označeniami,
ktoré majú neraz viac ideologickú, politicko-propagandistickú úlohu a už
menej vychádzajú z triezveho historického poznania a hodnotenia: prvá,
vojnová, farská, klérofašistická Slovenská republika. Tento štát mal
všetky atribúty štátnosti bez ohľadu na to, že bol satelitom Nemecka, čo
rozhodujúcou mierou určilo jeho ďalšiu vnútornú i zahraničnú politiku.
Problém bol v tom, že vznikol ako vedľajší produkt nemeckej agresie voči
vtedajšiemu Česko-Slovensku. Veď v tom čase okrem radikálnej skupiny
v Hlinkovej slovenskej ľudovej strane nikto na Slovensku o samostatnom
štátnom útvare ešte nehovoril. Nový štát potrebovalo Nemecko, aby pred
európskou a svetovou verejnosťou zdôvodnilo, že Česko-Slovensko sa vlastne
rozpadlo zvnútra. A nemecké jednotky obsadili západnú časť krajiny
údajne iba preto, aby urobili poriadok a ochránili tunajšiu nemeckú menšinu
pred prenasledovaním. Prípadne, aby umožnili Slovákom „oslobodiť sa“ od
Čechov a utvoriť vlastný štát. Podľa relevantných a všeobecne
dostupných dokumentov je jasné, že nový štátny útvar vznikol na priamy
príkaz Hitlera a v záujme nacistickej dobyvačnej politiky.
Pred hlasovaním za vznik Slovenského štátu Jozef Tiso oboznámil
snem s tým, že ide vyslovene o Hitlerovu vôľu. Nedá sa z toho
vyvodzovať, že vyhlásenie prvej Slovenskej republiky bolo nelegitímne, keď
sa poslanci rozhodovali pod tlakom?
Vznik štátu odhlasoval Snem Slovenskej krajiny ktorý bol zvolený ešte za
Česko-Slovenska, v decembri roku 1938. Snem, samozrejme, hlasoval pod
nemeckým tlakom. Vyžaduje si to zrejme výklad znalca ústavného práva, ale
formálne to bolo legitímne vyhlásenie. Na druhej strane, keď Tiso predniesol
svoj prejav o tom, že sa má vyhlásiť samostatný štát a to „blitz
schnell“, po jeho slovách sa neozval žiadny, ani formálny potlesk. Poslanci
boli zastrašení. Štát sa nevyhlásil tajným hlasovaním ani aklamáciou,
ale poslanci vstali, zaspievali budúcu štátnu hymnu a týmto spôsobom bol
tento štátoprávny akt zavŕšený.
Bolo to tak právne „v poriadku“?
Problém je v tom, že nejde o samotné vyhlásenie alebo nevyhlásenie
štátu, ale o to, aký tento štát bol potom, aký mal režim a čo okolnosti
jeho vyhlásenia znamenali pre celú spoločnosť. Súčasťou a podmienkou jeho
ďalšej existencie bola tzv. Ochranná zmluva, ktorú Slovensko muselo prijať
pod nátlakom Nemecka. V nej bolo zakotvené, že zahraničná, hospodárska a
vojenská politika nového štátu sa bude musieť uskutočňovať v úplnom
súlade s nemeckou politikou a jej záujmami. A to neveštilo nič dobré.
Slovenský štát bol postupne zatiahnutý do vojnových akcií ako spojenec
nacistického Nemecka. Najprv proti Poľsku, neskôr proti vtedajšiemu
Sovietskemu zväzu a dokonca Slovenská republika vypovedala vojnu aj Veľkej
Británii a USA. A tým si vlastne táto republika, hoci to mnohí nechcú
pripustiť, už vtedy podpílila konár možnosti svojej povojnovej existencie,
pokiaľ Nemecko vojnu nevyhrá.
Slovensko vstúpilo do vojny s Poľskom, v ktorej získalo isté
územia. Dá sa povedať, že sa politikom začala pozdávať Hitlerova
„ochrana“, keď im sľuboval aj niečo z maďarských území?
Bola to typická Hitlerova hra podľa princípu „rozdeľuj a panuj“. Vstup
slovenskej armády do vojny proti Poľsku sa u nás zdôvodňoval tým, že
Poľsko po Mníchovskej dohode anektovalo niektoré slovenské územia. A to sa
dalo ľahko propagandisticky využiť. Pravdepodobne to viacerí slovenskí
politici vedeli, ale už vtedy boli tak nadviazaní na Nemecko, že s inou
alternatívou ani nepočítali. Ešte koncom augusta 1939 boli v Bratislave
zastupiteľské úrady Francúzska a Veľkej Británie, ktoré po protipoľskom
útoku slovenskej armády prerušili všetky diplomatické styky so Slovenskou
republikou. Bol to jeden z tých krokov, pre ktorý sa Slovensko začalo čím
ďalej, tým viac ponárať do siete kolaborácie s nacistickým Nemeckom. Bez
ohľadu na to, či jednotliví slovenskí politici s tým vnútorne súhlasili,
alebo nie. História je veľmi prísna, nekompromisná: nehodnotí úmysly, ale
činy svojich aktérov.
V tejto súvislosti zakaždým zaznie otázka, či sa vôbec kňaz
Jozef Tiso mohol vyhnúť svojim budúcim tragickým rozhodnutiam?
Bol to osud aj iných politikov, najmä v menších štátoch. Je to skôr
otázka pre psychológa, či Tiso mohol nemecké požiadavky odmietnuť, alebo
nie. Rovnako by sme sa mohli takto spýtať aj na komunistických politikov, či
mohli, alebo nemohli po roku 1948 odmietnuť model stalinistického režimu,
resp. tlak brežnevovského Sovietskeho zväzu po roku 1968. Možno vnútorne
nemuseli súhlasiť, ale napriek tomu raz viac, inokedy menej ochotne
kolaborovali. A nesú za to zodpovednosť. História by nemala hovoriť o ich
vine či nevine (to je parketa pre právnu teóriu a prax), ale o ich
neoddiskutovateľnej politickej a morálnej zodpovednosti. Kto vstupuje do
politiky, a to sa netýka len Tisa, tak nesie za svoje činy jednoznačnú
zodpovednosť. Politici, najčastejšie v totalitných režimoch, sa spravidla
postupne dostávajú na veľmi neistú, zradnú pôdu, keď začnú pred sebou
tlačiť káru takzvanej politiky menšieho zla. A to bol aj prípad Jozefa
Tisa alebo ďalších predstaviteľov Slovenského štátu. Menšie zlo nakoniec
spravidla vedie ku zlu veľkému alebo väčšiemu.
Dá sa vôbec ešte hovoriť o „politike menšieho zla“, keď
Slovensko obetovalo 70-tisíc ľudských životov v holokauste?
Do dnešného dňa apologéti Slovenského štátu hovoria, že ak by sa to
nebolo stalo, Nemci by boli obsadili Slovensko alebo by tu nastolili nejakú
formu protektorátu. Sú to veľmi podivné hypotézy. V roku 1943 slovenská
vláda odmietla nemeckú požiadavku na pokračovanie deportácií židovských
občanov – a nenasledovali žiadne nemecké represálie. Lenže v roku 1942,
v čase prvej etapy deportácií, keď bolo vyvezených a v nacistických
vyhladzovacích táboroch následne povraždených takmer 58-tisíc slovenských
Židov, tunajšie vládne politické elity ešte boli presvedčené, že Nemecko
vyhrá vojnu. Bez tohto presvedčenia by, pravdepodobne, neboli pristúpili
k násilnému vyvezeniu dvoch tretín tunajších Židov, ktorých vzápätí
zbavili štátneho občianstva.
Bola to teda slovenská „nadpráca“?
Celý tento proces bol síce ovplyvnený nemeckým tlakom, ale uskutočnený
vlastnými mocenskými a administratívnymi prostriedkami, v sprievode
neobyčajne vulgárnej nenávistnej antisemitskej propagandy. Takzvané
riešenie židovskej otázky malo na Slovensku aj „príťažlivé“ sociálne
pozadie. V našich moderných dejinách sa už viackrát zopakovala modelová
situácia, keď sa nejaká skupina obyvateľov označí na základe
majetkových, národnostných, nacionálnych, rasových, alebo náboženských
kritérií za nepriateľa národa, štátu, pracujúceho ľudu a potom sa jej
zoberie majetok. Násilné vyvlastňovanie (nech sa dialo pod názvom arizácia,
konfiškácia, znárodnenie či privatizácia) sa napokon vždy skončilo
hospodárskym krachom a najmä morálnym fiaskom. A dodnes to v moderných
slovenských dejinách vytvára traumu, s ktorou sa slovenská spoločnosť
veľmi ťažko vyrovnáva.
„Viera“ v Hitlerovo víťazstvo z pohľadu súčasníkov nebola
neopodstatnená. Ak sa vrátime do roku 1939, Hitler bol mimoriadne efektívny.
Sám sa čudoval, ako ľahko sa mu podarilo rozbiť
Česko-Slovensko…
Malé štáty a národy sú vždy vo veľmi nevýhodnom postavení oproti
veľmociam. Ale nemožno všetko, čo sa robilo na Slovensku, a najmä tie
antihumánne činy a zločiny, zvaľovať len na tlak nacistického Nemecka.
Takisto by sa potom mohli ospravedlňovať činy a zločiny druhej totality, že
sa udiali tiež pod tlakom inej veľmoci – Sovietskeho zväzu. Či to bolo po
roku 1948, alebo po roku 1968. Jozef Tiso možno s niektorými vecami
nesúhlasil, ale nikdy proti nim verejne neprotestoval ani nenaznačil nejaký
náznak nesúhlasu, ale, naopak, ešte ich verbálne zdôvodňoval a
schvaľoval. Či už to bolo vypovedanie vojny Poľsku a Sovietskemu zväzu,
alebo to bolo tzv. riešenie židovskej otázky, ktoré sa nikdy nemôže
zužovať len na deportácie.
Zužuje to azda niekto?
Často sa u nás chápe a zužuje celé tzv. riešenie židovskej otázky len
na samotný proces deportácií. Ale to „riešenie“ sa začalo už vtedy,
keď židovských občanov režim postupne zbavoval najprv politických, potom
sociálnych, hospodárskych a nakoniec aj občianskych a základných ľudských
práv. Až toto všetko viedlo k deportáciám. Už v jeseni roku 1941 bolo
na Slovensku 52-tisíc židovských občanov bez príjmu a majetku. Tento počet
ďalej narastal. Odrazu sa títo ľudia stali veľkou sociálnou záťažou pre
štát, ktorý nevedel, ako má tento problém riešiť. A vtedy prišla
nemecká ponuka (nie príkaz!), že slovenská vláda môže poslať Židov
„kdesi na východ“, kde budú mať svoju prácu a vlastné autonómne
územie.
Nikto z vedúcich politikov sa tento plán neusiloval
spochybniť?
V slovenských vládnych, najmä hospodárskych elitách áno. Ale rozhodujúce
politické kruhy prijali nemeckú ponuku s porozumením a vytĺkali z nej pre
seba aj politický kapitál. Pochybnosti o budúcom osude vysťahovaných
židovských obyvateľov a vedomie, že tento akt sa protiví medzinárodnému
i vnútornému právu, sa tlmili demagogickou propagandou, že tento akt je
jedinečnou príležitosťou zbaviť Slovenský štát tunajších židovských
obyvateľov. Nemci sa navyše zaviazali, že keď za každého vyvezeného Žida
zaplatí Slovenská republika „osídľovací poplatok“ 500 ríšskych
mariek (asi 5-tisíc slovenských korún) a zbaví ich štátneho občianstva,
tak títo deportovaní sa už na Slovensko nikdy späť nevrátia. A majetok,
ktorý tu po nich ostane, prejde do vlastníctva štátu. Bola to veľmi
„lákavá ponuka“. Takto sa všetky okolnosti tzv. riešenia židovskej
otázky zliali a vyvrcholili tragédiou. Opakujem však, tragédia sa nezačala
vtedy, keď týchto ľudí naložili do dobytčích vagónov, nezačala sa ani
vtedy, keď sa ocitli pred bránami vyhladzovacích táborov či plynových
komôr. Začala sa už vtedy, keď boli označení za nepriateľov štátu a
národa. A to bolo už v roku 1939.
Pokúšal sa vysvetľovať Jozef Tiso túto svoju politiku veriacim
aj z kazateľnice?
Kázne nie sú zaznamenané v archívnych materiáloch. Prezident Tiso mal
však veľké množstvo prejavov a článkov, ktoré niekedy vyznievali ako
kázeň. Nebol to však iba Tisov problém. Veď propaganda i oficiálne
prejavy vládnych činiteľov, pokiaľ sa týkali tzv. riešenia židovskej
otázky, sa vždy snažili verejnosť lživo presviedčať, že celý tento
proces je v poriadku aj z hľadiska kresťanskej ideológie.
Ako sa im darilo implantovať ľuďom do mysli nekresťanské
idey?
Neviem, či sa to darilo vyslovene „implantovať“, ale bežní veriaci
určite museli prichádzať prinajmenšom do rozpakov. No samotný Tiso
nevysvetľoval svoju politiku iba veriacim, zdôvodňoval ju aj pred Vatikánom.
V roku 1944 sa dokonca dostal do sporu s Giuseppem Burziom, ktorý bol charge
d'affaires Vatikánu na Slovensku. Vatikánsky diplomat sa snažil intervenovať
v prospech prenasledovaných osôb. Tiso ho odbil lživými, navyše cynickými
argumentmi: Židia vraj vyvolali Povstanie, a nič zlé sa im vlastne nestalo a
nedeje, lebo aj slovenskí robotníci odchádzajú do Nemecka na práce. Je až
nepochopiteľné, že takéto argumenty prezident uviedol vo svojom
vysvetľujúcom či ospravedlňujúcom liste pápežovi Piovi XII. v novembri
1944. V rovnakom duchu a v rovnakom čase odpovedal aj na protestnú
intervenciu protestantského arcibiskupa Eidena zo Švédska. Tiso bol natoľko
rozhľadený, aby si uvedomoval, že jeho argumenty sú nepravdivé,
zavádzajúce a tzv. riešenie židovskej otázky je v príkrom rozpore
s kresťanským učením, ale išiel už svojou cestou… To bolo jedno
z tragických vyústení jeho politiky „menšieho zla“.
Aká to bola cesta?
Cesta menšieho zla, ktorá ústi do veľkého či väčšieho zla. Tiso
napríklad dokázal pred sebou a pred ľuďmi obhájiť už v roku 1940 aj to,
že je úplne v poriadku, keď režim vylúčil židovských študentov
z vysokých, stredných, odborných i učňovských škôl a „neárijskí“
žiaci mohli chodiť iba do oddelených obecných židovských škôl či tried.
Táto Tisova pozícia je dodnes nepochopiteľná – tým viac, že ako kňaz
požíval medzi obyvateľstvom pomerne veľkú popularitu a autoritu. O to
väčšia však bola aj jeho politická a morálna zodpovednosť.
Bol v tom azda sám?
Aby sme to nezužovali len na osobu Jozefa Tisa, omnoho nebezpečnejší
v nacizovaní slovenskej politiky boli radikáli. Vojtech Tuka, Alexander Mach,
Otomar Kubala, Anton Vašek a iní, ktorí sa opierali o Hlinkovu gardu. Hoci
na druhej strane bolo paradoxom, že Tiso ako predseda štátostrany HSĽS bol
aj najvyšším veliteľom Hlinkovej gardy. Zároveň ako prezident bol
najvyšším veliteľom slovenskej armády. Bez toho, aby sa démonizovala jeho
osobnosť, zo všetkých vyššie uvedených funkcií treba vyvodzovať aj jeho
morálnu a politickú zodpovednosť za všetko, čo sa v Slovenskom štáte
počas šiestich rokov jeho existencie dialo.
Americký historik James M. Ward tvrdí, že Tisovi vyhovovalo
vystupovať z pozície, akoby bol tlačený do kúta radikálmi, lebo
v skutočnosti chcel to isté čo oni…
V mnohých veciach áno. Nacistom boli, samozrejme, bližší radikáli –
slovenskí národní socialisti. Zároveň však vedeli pragmaticky oceniť, že
Tiso má väčšiu autoritu v spoločnosti. Vo vnútornom zápase umierneného
a radikálneho krídla nechali Tisa napokon zvíťaziť. Nemci vychádzali
z toho, že mal väčšiu autoritu, za sebou mal omnoho kvalifikovanejšie
hospodárske kultúrne i politické elity vo funkcionárskych štruktúrach
HSĽS, než ich mali radikáli. A to nebol jediný prípad v našich
i európskych dejinách 20.¤storočia.
Napríklad?
Napríklad v Maďarsku nacisti nechali Horthyho vládu ešte aj po okupácií
krajiny v marci 1944, lebo si uvedomovali, že regent je vhodnejšou osobou pre
produktívnu kolaboráciu ako extrémny radikál Ferenc Szálasi a jeho strana
Šípových krížov. Taký istý postup zvolila nemecká politika aj pri
ovládaní Rumunska, keď kráľovi a Antonescovi umožnila poraziť tzv.
Železnú gardu, otvorene sa hlásiacu k nacistickej ideológii a jej
politickým metódam. V Protektoráte Čechy a Morava pragmaticky využívali
kolaboráciu prezidenta Emila Háchu a domácej protektorátnej vlády a
eliminovali vplyv radikálnej fašistickej Vlajky. V Maďarsku sa Szálasi a
jeho strana Šípových krížov dostali k moci až na jeseň 1944, keď Nemci
zistili, že Horthy sa tajne usiluje vojensky i politicky odpútať od Tretej
ríše. Na Slovensku sa takýto scenár nerealizoval. Tiso ešte predtým, než
odišiel do exilu v apríli 1945, stále hovoril – alebo naozaj dúfal (?),
alebo to bola len póza (?) – že Slovenský štát ostane až do
víťazného konca vojny po boku svojho tvorcu a protektora – nacistického
Nemecka. Po smrti Hitlera ešte poslal blahoprajný telegram novému nemeckému
kancelárovi – Karlovi Dönitzovi.
Ako sa dá tomu porozumieť?
Sú to naozaj nepochopiteľné prejavy politika, ktorý nepripustil, že sa
môže mýliť – ako politik, ale aj ako kňaz.
Keď prepuklo SNP, vnímal to tak, že ho národ zradil?
To si nepripúšťal, lebo si nevedel predstaviť, že by sa okrem ľavicových
radikálov mohol na Slovensku ktosi postaviť proti režimu a štátu, ktorý tu
existoval. Tiso mal veľmi slabý prehľad a cit pre realitu v oblasti
zahraničnej politiky. Už na začiatku existencie štátu sa nerozlučne (hoci
možno nechtiac) zviazal s hitlerovským Nemeckom a to ho doviedlo do veľmi
trpkého konca. Navyše nemohol vedieť, že Nemecko nepočítalo ani po
víťaznej vojne s existenciou Slovenského štátu. Dokonca ani s existenciou
slovenského národa. Ešte vo februári roku 1943 v Bratislave na tunajšom
nemeckom vyslanectve bol vypracovaný programový dokument s plánom, ako bude
Nemecko postupovať po víťaznej vojne voči Slovensku.
Mienili zaobchádzať so Slovákmi rovnako ako so Židmi?
Nedá sa to jednoznačne a mechanicky porovnávať, ale v dokumente sa otvorene
hovorilo o asimilácii Slovákov. Asimiláciu mala po vojne robiť tunajšia
nemecká národnostná menšina. A tí Slováci, ktorí by neboli schopní
alebo ochotní asimilovať sa, mali byť deportovaní „na východ“. Čakal
by ich potom rovnaký osud ako Židov, Rómov, Poliakov či príslušníkov
iných „menejcenných“ národov. Pravdaže, my už dnes vieme, ako to
všetko dopadlo. Aj preto musíme v prvom rade hovoriť o faktoch a ich
súvislostiach bez toho, aby sme démonizovali a vymýšľali lacné prívlastky
pre štát a jeho režim.
Obhajcovia Slovenského štátu neprestávajú dookola opakovať, že
sa vtedy rozvíjala kultúra a ekonomika. Čo im na to odpovedáte?
Áno, v oboch spomínaných oblastiach dosiahol Slovenský štát isté
pozitíva a vzhľadom na existujúcu vojnovú situáciu aj stabilitu. No aj
v tomto smere (hlavne v hospodárskom živote) sa pociťovala nacistická
bezohľadná dominancia alebo ideologické limity existujúceho totalitného
režimu. Uvedený stav sa dá dobre porovnať s režimom a jeho výsledkami na
hospodárskom a kultúrnom poli v rámci komunistickej totality. Ide o to, ako
občania vnímajú štát, režim a ich hodnoty. Ak by sme aplikovali kritériá
apologétov Slovenského štátu na vývoj po roku 1948, tak by sme museli
ospravedlňovať a rehabilitovať aj „červenú totalitu“ so všetkými jej
zločinmi a neprávosťami proti slobode občana. A zrejme by nám potom unikla
aj podstata charakteristík oboch totalitných režimov, prípadne to, čo po
nich vo vedomí spoločnosti ostalo.
Napriek dobovej propagande, ktorá cynicky zasahuje až do
súčasnosti, že Slovenský štát bol prosperujúci projekt, v auguste
1944 prepuklo Slovenské národné povstanie. Slovensko ukázalo inú tvár.
Bola „tá pravá“?
Neviem charakterizovať, čo je to „pravá tvár“ Slovenska. Aj so SNP
súvisia rôzne paradoxy. Povstanie bolo jedným z najdôležitejších
prejavov európskej protifašistickej rezistencie. Treba však konštatovať,
že nebyť Slovenského štátu, tak Povstanie z roku 1944 by sa nemohlo
realizovať v takej podobe, v akej prebehlo. Jeho hlavnou vojenskou silou bola
totiž slovenská armáda, vytvorená v rámci mocenských pák štátu a jeho
režimu. A keď dnes apologéti ľudáckeho režimu obviňujú jej
dôstojníkov a vojakov, že sa postavili proti vlastnému štátu, je to
nezmysel. Práve povstalecká armáda si vtedy plnila svoje základné poslanie:
brániť slovenské územie pred cudzou okupačnou armádou. Mimochodom, to sa
nestalo ani v roku 1938, ani v roku 1968.
Dodnes zaznievajú repliky, či prvá Slovenská republika nezanikla
práve kvôli SNP. Bez Povstania by údajne ostala zachovaná…
Slovenský štát by prestal existovať aj bez SNP, ale slovenský národ by
vstúpil do obnovujúcej sa Československej republiky vo veľmi nevýhodnej
pozícii. Boli tu totiž otvorené tendencie vrátiť sa k prísnemu
centralistickému dogmatickému a už neživotnému štátoprávnemu modelu
z prvej ČSR, ktorý nepriznával existenciu samobytnosti slovenského národa.
Práve požiadavky nastolenia demokratického režimu, identity slovenského
národa a nové štátoprávne usporiadanie v obnovenej ČSR boli kľúčovými
bodmi povstaleckého politického programu.
Prečo napriek tomu poniektorí spochybňujú SNP?
Ani Povstanie – ako žiadny dejinný fakt či proces alebo osobnosť –
nemožno idealizovať. Nevydarilo sa v ňom všetko. Ak však dáme
povstalecké programy a udalosti na pomyselnú váhu dejín, tak môžeme
jednoznačne povedať, že Povstanie bolo pre Slovensko východiskom a
predpokladom, aby prešlo po vojne do demokratickej Európy. Karty veľmocenskej
politiky však boli znova inak rozdané. Po skončení vojny došlo
k ďalšiemu paradoxu: Dva najdôležitejšie výdobytky SNP – samobytnosť
a rovnoprávnosť slovenského národa, ako aj požiadavka nastolenia
demokratického režimu, boli negované nastupujúcou novou totalitou, ktorej
predstavitelia zohrali dôležitú úlohu v samotnom Povstaní. História je
skutočne niekedy nepochopiteľná. Nedá sa učiť a vykladať ako „malá
násobilka“ a jej prejavy sa nedajú vnímať v čierno-bielych farbách.
Napriek tomu – alebo práve preto – ju treba poznávať a racionálne
hodnotiť.
Ivan Kamenec (1938), historik
- V roku 1961 ukončil štúdium histórie na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.
- Pracuje v Historickom ústave Slovenskej akadémie vied.
- Publikoval viac ako stovku historických štúdií. Je autorom radu kníh z obdobia druhej svetovej vojny a medzi svetovými vojnami v strednej Európe. Vlani mu vo vydavateľstve Premedia vyšla kniha Tragédia politika, kňaza a človeka. Dr. Jozef Tiso 1887 – 1947.
- Je predsedom Nadácie Charty 77.
- V roku 1999 mu bola udelená Medzinárodná literárna cena E. E. Kischa. Je nositeľom Ceny Slovenského literárneho fondu a Českého fondu literatúry faktu. Minulý rok mu Slovenská akadémia vied udelila Uznanie za celoživotné dielo.