Dedinou sa valia kamióny. Deti tŕpnu, či ich pustia cez cestu

Základná škola vo Svrčinovci je hneď vedľa medzinárodnej cesty vedúcej z Nórska do Grécka. Denne ňou prejde 8 328 osobných a 5 988 nákladných áut. A deti idúce do školy sú odkázané prechádzať tesne popri nich, pretože chodníky chýbajú.

28.02.2014 06:00
Svrčinovec, kamióny, bezpečnosť, Foto: ,
Deti mali šťastie, autá zastavili pre priechodom a púšťajú ich cez cestu. Na druhej strane je vchod do školy.
debata (7)

Časť z nich ešte musí navyše prekonať železničné priecestie. A keď už konečne úspešne prídu k priechodu pre chodcov, musia čakať poriadne dlho, kým im niektorý vodič na frekventovanej ceste zastaví, aby mohli prejsť na druhú stranu.

Svrčinovec je prvou obcou na našom území, ktorou táto cesta prechádza. Dedina dopláca na to, že politici desiatky rokov odsúvali výstavbu diaľnice D3 do Poľska a rýchlostnej cesty R5 do Česka. Sľuby sa odkladali a áut pribúdalo. Veď ešte v roku 2010 jazdilo cez intravilán Svrčinovca 7 571 osobných a 5 649 nákladných vozidiel denne, dnes je ich podstatne viac. „Objem dopravy prekračuje kapacitu tejto komunikácie a podiel nákladných vozidiel na úrovni 40 percent je vysoko nad celoslovenským priemerom,“ uviedol Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného.

Deti zodpovednejšie ako dospelí

Rušný deň sa začína v centre obce po siedmej ráno. Na ceste pribúda kamiónov, osobných áut, chodcov a detí so školskými taškami. Väčšina žiakov ide do školy pešo a až na niekoľko výnimiek zväčša po ľavej krajnici. Niektoré mladšie deti vedie za ruku starší súrodenec, iné odprevádzajú rodičia či starí rodičia. Medzi nimi je aj dôchodkyňa s vnučkou: „Auto sa valí za autom, kamión za kamiónom. Najmä tých je priveľa. Bývame len kúsok, ale radšej vnučku vždy odprevadíme až ku škole,“ hovorí.

Infografika
Svrčinovec, kamióny, bezpečnosť, Infografika

Skupinka detí, ktoré priviezol autobus, už stojí pred priechodom. Pozerajú vľavo, vpravo a vyčkávajú, či niekto zastaví a pustí ich cez priechod na druhú stranu cesty ku škole. Zľava, v smere od českej hranice, idú autá rýchlejšie, cesta sa totiž mierne zvažuje, a tak veľmi nepribrzďujú. Za sebou ide bežne aj päť až sedem kamiónov. „Niekedy to trvá päť minút, kým niekto zastaví. Idú príliš rýchlo. Ale keď tu stoja policajti, tak sú vodiči vzornejší,“ hovorí zástupkyňa riaditeľa školy Milada Žiaková.

Počet áut na ceste výrazne stúpa posledných desať rokov. Väčšina detí si na rušnú premávku zvykla, strach však majú stále. A veľmi citlivo vnímajú nevšímavých a arogantných vodičov. „Bojím sa áut aj kamiónov, aby ma nezrazili,“ hovorí 8-ročná Kristínka, ktorá chodí do školy so starším bratom. Druháci spolu s učiteľkou cez vlastivedu sledovali premávku na ceste, teda či vodiči zastavia chodcom, a tiež to, či chodci aj idú cez priechod pre chodcov. „Viacej bolo tých, čo išli mimo priechodu, ale to bolo nesprávne,“ zhodnotí pozorovanie druhák Jožko.

Piataci zas nezabudli upozorniť na dopravné nehody, keď autá zrazili žiakov školy. Jedno dievča zrazilo priamo na priechode pre chodcov pred školou, chlapca mimo priechodu. Našťastie bez tragických následkov. „Mňa zrazilo auto v dedine, ani nezastavilo. Bola som potom v nemocnici na rôznych vyšetreniach, dávali mi infúzie,“ spomenie piatačka Alžbetka. Školáci už zažili aj situácie, keď jedno auto pred priechodom zastaví, no druhý vodič cez priechod bezohľadne prefrčí. Alebo keď je v dedine kolóna, autá stoja aj na priechode a malí školáci pomedzi ne musia kľučkovať. Najťažšie srdce majú na vodičov kamiónov. „Aj keď vidia, že nás je pred priechodom viac, nezastavia, ale idú ešte rýchlejšie,“ hovorí 11-ročná Natália.

Chceli by dopravné ihrisko

Školu vo Svrčinovci navštevuje 326 žiakov. Najväčší pohyb detí pred školou je ráno, keď idú na prvú hodinu, na 7.35 h, a po vyučovaní o 12.55 h, keď zas po šiestej vyučovacej hodine odchádzajú zo školy starší žiaci. Riaditeľ ZŠ Svrčinovec Jiří Fiala hovorí, že sa im podarilo dosiahnuť aspoň to, že pred vstup do školského areálu osadili zábradlie, aby deti nevybiehali priamo na cestu.

Samé nákladiaky. Všetky prechádzajú cez centrum... Foto: Renáta Jaloviarová, Pravda
Svrčinovec, kamióny, bezpečnosť, Samé nákladiaky. Všetky prechádzajú cez centrum Svrčinovca aj okolo základnej školy.

Pred asi dvomi rokmi boli na ceste oproti škole reflexné stĺpiky, ktoré namontoval ku krajnici správca komunikácie. Zabraňovali autám zachádzať na krajnicu, kde stáli chodci pri priechode. Postupne však zmizli a z deviatich kusov tam už dnes nie je ani jeden. Väčšinu z nich zničili nepozorní vodiči. A to nie je jediná negatívna skúsenosť s vodičmi vo Svrčinovci. Kamióny, ktoré nestihnú dobrzdiť, pravidelne prerážajú rampy na železničnom priecestí. Nedávno z priekopy vyťahovali havarovaný nákladiak, ktorého vodič bol pod vplyvom alkoholu.

Situácie, ktoré na preplnenej ceste musia deti denne prežívať, rozoberajú aj na dopravných výchovách v rámci vyučovania. A správne prechádzanie cesty si precvičujú školáci i v praxi, keď idú von na telesnú výchovu či na predstavenie do kultúrneho domu. „S deťmi preberáme rôzne situácie a vysvetľujeme, ako sa majú na ceste v obci správať,“ hovorí Jiří Fiala.

Riaditeľ školy sa snaží zabezpečiť prenosné dopravné ihrisko. Uchádzali sa oň cez projekt, no neboli zatiaľ úspešní. Najbližšie dopravné ihrisko je v okresnom meste, v Čadci, no svrčinovskí žiaci musia vždy dlhšie čakať, kým sa dostanú na rad a môžu ho navštíviť.

Situácia sa môže ešte zhoršiť

Svrčinovcom prechádza 4,2 km medzinárodnej cesty, a to najmä zastavaným územím. Sú na nej štyri priechody pre chodcov, dva v centre obce, z nich jeden priamo pred školou. V úseku od Čadce až po železničnú trať, ktorá cestu križuje, je popri vozovke aspoň chodník. Od železnice až ku škole už žiadny nie je. To je asi 150 metrov. No deti, ktoré do školy chodia z druhého konca dediny, od českej hranice, nemajú popri ceste chodník žiadny.

Deti kráčajú do školy popri ceste po krajnici.... Foto: Renáta Jaloviarová, Pravda
Svrčinovec, kamióny, bezpečnosť, Deti kráčajú do školy popri ceste po krajnici. Práve blízko školy chýbajú totiž chodníky.

Chýbajúce chodníky sú podľa starostu Juraja Strýčka daňou z minulosti. Domy sú hneď vedľa cesty, ktorá v čase, keď sa stavali, nebola taká preťažená. „Je to dôsledok toho, akým spôsobom bolo centrum zastavané. Neboli stavebné línie a tým pádom hlavná cesta zostala v najužšom možnom profile, ako môže existovať. Dnes už je veľmi ťažko ju rozširovať na úkor záhrad, stavebných pozemkov lebo ju nie je kam rozšíriť,“ hovorí Strýček.

Keďže výstavba diaľnice D3 sa má začať už v tomto roku, v dedine sa obávajú, že už teraz vážna dopravná situácia sa ešte zhorší. K tranzitujúcim kamiónom pribudnú aj nákladné autá zo stavby. „Práve v centre budú najväčšie tlaky na odbočovanie, prípadne na zásobovanie stavby,“ konštatuje starosta.

Vodičov na oboch stranách upozorňujú veľké... Foto: Pravda, Renáta Jaloviarová
Svrčinovec, kamióny, bezpečnosť, Vodičov na oboch stranách upozorňujú veľké reflexné značky na blízkosť školy.

V posledných mesiacoch v čase dopravnej špičky v centre dediny a pri škole častejšie hliadkujú policajti. S nimi rokuje aj starosta o ďalších možných opatreniach. „Obec sa bude snažiť tam, kde je to dnes možné, urobiť chodníky, respektíve priechody pre chodcov,“ sľubuje Strýček.

Podľa Zuzany Hromcovej, hovorkyne Slovenskej správy ciest, ktorá cestu I/11 spravuje, v minulosti už opravili kryt vozovky a umiestnili k ceste „nadštandardné zvislé dopravné značenie na žltozelenom reflexnom podklade s informáciou o blízkosti školy“.

Ľady sa pohli

Deň po tom, čo situáciu pri škole monitoroval denník Pravda, sa vo Svrčinovci konalo pracovné stretnutie na tému, ako riešiť dopravnú situáciu v dedine. So starostom sa stretli zástupcovia Slovenskej správy ciest, Okresného úradu a Krajského dopravného inšpektorátu v Žiline. „Na rokovaní bolo navrhnuté zníženie maximálnej dovolenej rýchlosti na 30 km/h v blízkosti základnej školy na ceste I/11 v obci Svrčinovec v oboch smeroch a obnovenie vodorovného dopravného značenia vrátane priechodov pre chodcov na predmetnom úseku,“ informovala hovorkyňa žilinskej krajskej polície Jana Balogová. Dodala, že bude pokračovať zvýšený dohľad policajtov nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky, ktorý je zameraný na ochranu chodcov.

Železničná trať križuje medzinárodnú cestu... Foto: Pravda, Renáta Jaloviarová
Svrčinovec, kamióny, bezpečnosť, Železničná trať križuje medzinárodnú cestu priamo v centre obce.

Riešenie: Pomohol by chodník aj merač rýchlosti

Najideálnejším riešením zložitej dopravnej situácie vo Svrčinovci je výstavba obchvatu obce. Vtedy sa tranzitná doprava presunie mimo jej centra. Tak ako sa to stalo na druhej strane hranice v českých Mostoch u Jablunkova, kde pred 12 rokmi otvorili obchvat, ktorý obec výrazne odbremenil od kamiónov.

S obchvatom Svrčinovca sa počíta, bude to rýchlostná cesta R5 do Českej republiky. Jej výstavba však nie je možná bez diaľnice D3 cez Kysuce do Poľska, ktorá sa začala stavať ešte v roku 1996 a po dlhoročnom prerušení sa v nej opäť pokračuje. Dvojkilometrový úsek cesty R5, ktorým tranzitná doprava obíde centrum, by sa mal budovať v rokoch 2015 a 2016. Dovtedy treba nájsť a vybrať riešenie, pri ktorom sa okrem plynulosti premávky bude myslieť aj na bezpečnosť chodcov.

Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného vidí niekoľko možností, nad ktorými je možné sa zamyslieť a ktoré majú potenciál znížiť riziko pre chodcov. Jednou je napríklad doplnenie priechodu pre chodcov pri základnej škole o ochranné ostrovčeky v strede komunikácie, ktoré by umožnili bezpečnejší a rýchlejší prechod cez hustú premávku. Alebo „vytvorenie vyvýšeného chodníka na jednej zo strán cesty, ktorý by vzhľadom na nedostatočné priestorové pomery v okolí krajníc vznikol zúžením jazdných pruhov na hodnotu blízku 2,75 metra, čo je minimálna šírka jazdného pruhu podľa STN 73 6110“. Prípadne keby sa na frekventovaný priechod pre chodcov umiestnila dopytová svetelná signalizácia, umožnila by nerušené prechádzanie detí cez cestu.

„Aby vodiči dodržiavali maximálnu povolenú rýchlosť, je možné umiestniť informatívny merač rýchlosti v blízkosti základnej školy alebo psychologickú optickú, akustickú brzdu,“ doplnil ďalšiu možnosť Machciník. Odporúča tiež, aby v čase príchodu detí do školy a odchodu z nej na mieste hliadkovala dopravná polícia, ktorá by mohla priebežne zastavovať dopravu pri prechádzaní detí cez cestu.

Prečítajte si aj ďalšie časti seriálu Bezpečnosť detí pri školách.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #chodníky #Bezpečnosť detí pri školách #Svrčinovec #priechod pre chodcov