Slováci sa v podnikaní niekedy nevedia predať

Mať inovatívny nápad v súčasnosti nestačí. Začínajúce firmy sa potrebujú predať. V startup komunite kolujú vtipy o tom, ako za investorom prídu s technologickým nápadom šiesti IT-čkári, ktorí majú ešte aj bradavicu na rovnakom mieste. Inými slovami, odborníci, z ktorých však ani jeden nedokáže pred investorom projekt obhájiť.

13.09.2014 12:40
mobil, QR kód, komunikácia, faktúra Foto:
Nasnímaním QR kódu sa zobrazia všetky informácie, či už ide o faktúru, alebo výrobok.
debata

Chýbajú im prezentačné zručnosti, ktoré rozhodujú, či projekt má, alebo nemá šancu na úspech. Svoje o tom vedia aj zástupcovia firmy z aktuálnej časti seriálu Pravdy – úspešní Slováci, ktorí si až v Prahe medzi firmami z celého sveta uvedomili, že Slováci v tejto oblasti zaostávajú za ľuďmi z iných krajín. Odhaduje sa, že za posledné tri roky na Slovensku vzniklo približne 800 až 1 000 startupov. Len 10 percent z nich sa neskôr aj reálne uplatnilo na slovenskom či zahraničnom trhu.

Slovenské firmy si neveria, majú pochybnosti o svojom produkte či službe a často zlyhávajú na tom, že ich prepadne beznádej po prvých neúspechoch. Ak chce získať začínajúca firma s inovatívnym nápadom investora, musí prejsť niekoľkými výberovými kolami zo strany investičných partnerov. Tí si vyberajú práve tých, ktorí dokážu v rekordne krátkom čase svoj projekt obhájiť a predať ho tak, že je investor ochotný poskytnúť peniaze na rozbeh – a to v priemere okolo 50-tisíc eur jednému startupu. To je štandardná suma, za ktorú si potom pýtajú 5– až 10-percentný podiel vo firme.

„Predanie sa“ funguje asi na rovnakom princípe, ako scéna z amerického filmu Podnikavé dievča v hlavnej úlohe s hollywoodskou herečkou Melanie Griffitovou. Tá mala na predstavenie svojho obchodného zámeru čas, za ktorý vyšiel výťah z prízemia do šéfovskej kancelárie na najvyššom poschodí. To predstavovalo zhruba tri minúty. V niektorých prípadoch je to v súčasnosti dokonca aj kratšie – predstaviť projekt a zaujať investora sa musí startupistom podariť niekedy aj do 30 sekúnd.

Ešte väčším extrémom môže byť prezentovanie nápadu v jednej vete. Pre startupistov ide však o každodenný boj. Mnohí preto využívajú možnosti, kde sa môžu naučiť správne predať nápad. Aj ten najlepší nápad môže ľahko zlyhať. Pred investorov sa začínajúci podnikatelia nebudú stavať donekonečna, v istom momente musia mať svoju prezentáciu už dokonale zvládnutú. V tom im pomáhajú tzv. mentori. Tých nájdu v akcelerátoroch, do ktorých sa však dostanú až po náročných prijímacích procedúrach.

Štát v tomto smere od budúceho roka pripravuje viacero noviniek. Plánuje zaviesť tzv. finančné kupóny. Tie by mohli využiť na zaplatenie právneho, technologického či obchodného poradenstva alebo na ochranu duševného vlastníctva. Inými slovami, ak by si napríklad chceli svoj výrobok patentovať, štát by im to zaplatil.

Cieľom ministerstva financií je podporiť celkovo 1 000 startupov s inovačnými kupónmi vo výške 3-tisíc až 8-tisíc eur. Tieto kupóny budú môcť využiť startupy spĺňajúce definíciu startupu s pôsobnosťou od 6 do 24 mesiacov. Kupóny bude vydávať príslušná inštitúcia, a to aj online, každé tri mesiace, čo predstavuje podporu 250 projektov za štvrťrok.

Za ne dostanú napríklad mentoring vo vzdelávacích inštitúciách registrovaných pre potreby inovačných kupónov v celkovej dĺžke 300 vyučovacích hodín. Prístup k médiám a odprezentovanie startupovej myšlienky. Účasť na zahraničných workshopoch a konferenciách. Osobné stretnutia s investormi a prístup do podnikateľskej komunity na Slovensku.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #technológie #podnikanie #QR kód #Úspešní Slováci