Študenti sa blysli. Vymysleli, ako virtuálne zariadiť byt

, 05.12.2015 08:00
Pavol Kaleja, spolužiaci, študenti
Pavol Kaleja (tretí zprava) sa spoločne s kamarátmi z Technickej univerzity v Košiciach začali už počas vysokej školy venovať projekcii a dizajnu exteriérov a interiérov so zameraním na vizuálnu stránku. Autor:

Aktuálny príbeh seriálu Úspešní Slováci je o Pavlovi Kalejovi (29), ktorý spolu so svojimi troma spolužiakmi zo Stavebnej fakulty Technickej univerzity v Košiciach navrhol spôsob, vďaka ktorému sa môžu klienti virtuálne prechádzať po svojom budúcom byte či dome.

Vďaka virtuálnej realite už ľudia nemusia tráviť dlhé hodiny v obchodoch výberom a dolaďovaním farieb, podlahovej krytiny či nábytku a nestane sa im, že by im po kúpe napríklad det­skej zostavy nesedel rozmerovo niektorý z jej dielov v izbe. Stačí, keď si nasadia 3D okuliare.

Nápad, s ktorým prišiel doktorand Pavol Kaleja, prerazil dokonca už aj v Amerike. Projekt sa stal za krátky čas taký úspešný, že študenti sa popri škole už naplno venujú svojej firme. Kým doteraz ich 3D okuliare využívali skôr väčší investori pri plánovaní stavieb, aktuálne o to prejavujú záujem aj bežní ľudia, ktorí si zariaďujú alebo prestavujú svoje domy či byty.

Príkladom je Marta a Tomáš Jasenovci zo Spišskej Novej Vsi, ktorí sa rozhodli pre spoločné bývanie. „Chodíme teraz veľa po dizajnových štúdiách, kupujeme odborné časopisy venované práve dizajnu. Možno by sme vyskúšali aj 3D okuliare, o ktorých sme už počuli. Nie sme v dolaďovaní farieb, nábytku, tapiet a podobne zbehlí a potrebujeme poradiť,“ hovorí Marta Jasenová.

Svetový nápad

Nasadiť si 3D okuliare a priamo vo virtuálnom priestore premiestňovať nábytok a meniť farbu stien však niečo stojí. V prípade návrhu pre 3-izbový byt s rozmermi 80 štvorcových metrov to vyjde na zhruba 600 eur. Pavol však tvrdí, že zariaďovať byt virtuálne je trendom budúcnosti.

Táto 3D vizualizácia bola ocenená prvým miestom v súťaži Študentská podnikateľská cena roka 2014, rovnako 1. miesto si projekt vybojoval aj v súťaži s názvom National Innovation Competition 2014. Pavol ho takisto prezentoval a zároveň zastupoval Slovensko na Global Student Enterpreneur Award vo Washingtone v apríli tohto roka.

„Boli tam finalisti z viac ako 40 krajín sveta. So všetkými som mal možnosť hovoriť a diskutovať o podmienkach podnikania mladých v rôznych krajinách. Bola to fakt úžasná skúsenosť. Určite musím spomenúť aj aktuálny úspech, keď som bol našou stavebnou fakultou nahrnutý ako kandidát na študentskú osobnosť roka,“ povedal Pavol.

Pavol s kolegami z Japonska na snímke vo...
Pavol s kolegami z Japonska na snímke vo Washingtone. Projekt tam prezentoval a zároveň zastupoval Slovensko na Global Student Enterpreneur Award v apríli tohto roka. Autor: Archív Pavla Kaleja

Pavol tvrdí, že pri predstavovaní projektu nemal od začiatku na ružiach ustlané. Potenciálnych investorov musel o svojom pláne presvedčiť. Navyše rozbeh si vyžadoval nemalé finančné náklady na rozvoj technológií, čo im viac-menej pokryli peniaze zo súťaží.

„Mnohým to znelo v začiatkoch ako sci-fi. Presvedčili sme trh tým, že sa ľudia vyhnú riziku, že kúpia niečo, čo sa im domov vôbec nehodí, prípadne sa im to tam ani nevojde. Nemusia si lámať hlavu nad tým, či sedačka sedí odtieňom ku kobercu, či skrine ladia k podlahám. Všetko si zariadia vo virtuálnej realite, hneď vidia, ako to bude vyzerať vo vysokej grafickej kvalite. To je to, čo chceme ľuďom dať,“ poznamenáva Pavol.

Podpora od alma mater

K rozvoju Pavlovho podnikania a jeho kamarátov najviac dopomohla Technická univerzita v Košiciach a jej stavebná fakulta, ktoré im zabezpečili kancelárske a prezentačné  priestory, materiálnu aj mentorskú pomoc.

„Dnes ponúkame technológie, ktoré umožňujú človeku vnímať budúci návrh stavby, či už interiér, alebo exteriér, v prostredí dynamickej virtuálnej reality. Teda zákazník sa vie po tejto navrhovanej stavbe prechádzať, ako by v nej naozaj bol. Pomocou okuliarov a skenerov pohybov vie chodiť po navrhovanom dome a vnímať veľkosť izieb, okien a presvetlenie priestoru, môže vnímať návrh interiéru, pričom tento návrh môže v reálnom čase upravovať, teda presúvať nábytok, meniť farby a materiály podláh a stien,“ opisuje svoj nápad Pavol.

„Človek môže tiež prechádzať okolo domu a vnímať členitosť fasády, farebnosť omietok. Všetko je dynamické, takže je možné upravovať každý prvok v tomto virtuálnom prostredí. Tieto technológie spôsobujú revolúciu v procese navrhovania stavby, a teda komunikácie medzi účastníkmi výstavby. Hovoríme teda o budúcnosti v stavebníctve,“ do­dal.

Veľký potenciál do budúcnosti

Táto oblasť zažíva v súčasnosti vo svete veľký boom a z globálneho hľadiska je ešte v štádiu vývoja prototypov, hlavne čo sa týka hardvérových možností. Košičania by chceli svoje služby ponúkať nielen pre Slovákov, ale aj pre spomínaný zahraničný trh. Už teraz majú skúsenosti zo susednej Českej republiky, ale aj z Nemecka, Rakúska či zo Švajčiarska.

Podmienky na väčší rozvoj svojho biznisu majú aj na Slovensku. Súvisí to najmä s oživovaním trhu s nehnuteľnosťami pre rekordne nízke úrokové sadzby. „Priestor na rast tržieb domácich obchodníkov naďalej vytvára najmä prebúdzajúca sa ekonomika, ale aj uvoľnená menová politika Európskej centrálnej banky cez rekordne nízke úrokové sadzby či chýbajúca inflácia,“ vysvetlil analytik UniCreditBank Ľubomír Koršňák.

Vďaka 3D okuliarom sa môžu stať ľudia...
Vďaka 3D okuliarom sa môžu stať ľudia profesionálnymi interiérovými dizajnérmi. Nemusia tak tráviť hodiny v obchodoch s nábytkom či farbami. Autor: Archív Pavla Kaleja

Spotrebiteľskú dôveru zvyšuje aj zlepšujúca sa situácia na trhu práce. Hrozba prepúšťania sa v mnohých prípadoch výrazne znížila, práve naopak, časť firiem naberá nových zamestnancov.

„Zaznamenávame nižšiu mieru úspor u ľudí,“ tvrdí Koršňák. Inými slovami, rast bankových vkladov ako dominantného typu úspor slovenských domácnosti sa začal výraznejšie spomaľovať, naopak, tržby, teda spotreba, začali rásť.

O svojom biznise prednáša na škole

Nezostal len pri budovaní vlastnej firmy, ale svoje praktické skúsenosti odovzdáva študentom Technic­kej univerzity v Košiciach. Košičan Pavol Kaleja sa rozhodol pokračovať na vysokej škole v doktorandskom štúdiu a prednášať o nových technológiách tamojším študentom.

„Mám možnosť študentom porozprávať ,príbeh', ako sme s partnermi zakladali firmu a vyhrali rôzne súťaže. Nie je toho, samozrejme, až tak veľa, ale vždy sa rád podelím o svoje skúsenosti a rady s ľuďmi, ktorí sú niekde, kde sme my už boli. Je veľmi dôležité navzájom si pomáhať, a tak budovať lepšiu spoločnosť. Aj našim študentom stále vysvetľujem, že v nich musí byť kúsok patriotizmu a vnútorná potreba zvyšovať úroveň svojej univerzity a spoločnosti, ktorá ich ženie do práce na sebe. Netreba byť znechutený z dnešných ,pseudolídrov' Slovenska, ktorí sa stali chybou systému, ktorý z politiky spravil zamestnanie, čo kazí celú spoločnosť na celom svete. Optimizmus, tvrdá práca a kladný postoj k ľuďom je asi recept na každý úspech,“ hovorí Pavol.

V akademickom aj podnikateľskom prostredí sa venuje virtuálnej realite v stavebníctve a architektúre. Pred­met jeho výskumu v Ústave technológie a manažmentu v stavebníctve v Košiciach aplikuje a overuje priamo v praxi cez vlastnú firmu.

„Máme tak aktívny každodenný vývoj služieb na akademickej úrovni. Ako doktorand sa zúčastňujem na rôznych konferenciách, seminároch a stretnutiach o technológiách v našom segmente a sám publikujem vedecké články pre tieto konferencie, kde aj prednášam. Prednášam tiež na rôznych architektonických podujatiach. Mám tak možnosť konzultovať naše prístupy priamo s odbornou verejnosťou,“ dodal Pavol.

Odborníci upozorňujú, že tento spôsob je skvelým nástrojom, ako prepojiť štúdium a prax. „V súčasnosti sa na Slovensku stále vychovávajú štu­denti na vysokých školách akoby v inkubátoroch. Majú množstvo teoretických poznatkov, ale neexistuje dostatočné prepojenie škôl a podnikov, v ktorých by si tieto poznatky overili. Preto je potrebné študijné programy prispôsobovať požiadavkám reálnej praxe. Podobné iniciatívy študentov, ktorí sami prispievajú k zlepšeniu tohto stavu, sú mimoriadne dôležité,“ povedal ekonóm Masarykovej univerzity v Brne Igor Kiss.

(lb)

Šanca pre mladé talenty

Študentská podnikateľská cena, ktorá odštartovala Pavlovu kariéru, je súťaž, ktorej cieľom je podporovať študentov v tom, aby pracovali na svojom podnikateľskom sne už počas školy a zároveň ho začali počas štúdia aj realizovať.

Hlavnou úlohou súťaže, ktorú organizuje Junior Chamber International Slovakia, je ukázať širokej verejnosti, že je možné zvládnuť budovať svoju firmu už počas štúdia a zároveň sa vzdelávať a získavať nové vedomosti a zručnosti.

Do súťaže sa môžu každoročne prihlásiť študenti dennej alebo externej formy štúdia na niektorej z fakúlt vysokých škôl na Slovensku, ktorí sú vo veku 18 až 35 rokov, sú majiteľmi alebo spolumajiteľmi spoločnosti a zároveň pôsobia v exekutíve spoločnosti. Študent musí byť občanom SR.

(lb)

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Úspešní Slováci #3D okuliare
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku