Vydavatelia Collinsovho slovníka uviedli, že prvý výskyt slova brexit bol zaznamenaný v roku 2013, vlani však frekvencia jeho použitia vzrástla o viac ako 3 400 %. Dôvodom bolo referendum, v ktorom si Briti odhlasovali vystúpenie z EÚ. Takýto nárast výskytu slova je „neslýchaný“, konštatovali vydavatelia.
„Brexit je pravdepodobne najvýznamnejším príspevkom politickej sféry do anglického jazyka za viac ako 40 rokov, od doby, keď aféra Watergate obohatila komentátorov a komikov príponou -gate, ktorá pridáva každému incidentu a škandálu na závažnosti,“ vyhlásila Helen Newsteadová, ktorá zodpovedá za jazykový obsah Collinsovho slovníka. Podľa Newsteadovej sa slovo brexit (zložené zo slov Britain a exit) „preukázalo ešte ako užitočnejšie a prispôsobivejšie“ než slovo Watergate. Výraz inšpiroval vznik mnohých ďalších novotvarov ako bremain (Britain a remain) pre zotrvanie Británie v únii či bremorse (Britain a remorse) pre ľútosť nad výsledkom referenda.
Rôzne slovné hračky potom na seba nedali dlho čakať. Rozchod hercov Angeliny Jolieovej a Brada Pitta tak bol označený za BrexPitt či Bradxit, ohlásený koniec reprezentačnej kariéry argentínskeho futbalistu Lionela Messiho (ktorý si nakoniec futbalista rozmyslel) zase dostal prezývku Mexit.
Medzi ďalších uchádzačov o slovo roka patril aj výraz trumpizmus. „Trump nie je prvým politikom, ktorého meno bolo do jazyka začlenené; ďalšími príkladmi sú thatcherizmus (politika britskej expremiérky Margaret Thatcherovej) alebo reaganomika (ekonomické zmeny vykonané bývalým americkým prezidentom USA Ronaldom Reaganom po jeho zvolení v roku 1981),“ vyhlásila Newsteadová.
Veľký nárast popularity zaznamenalo v angličtine tiež dánske slovo „hygge“, ktorému asi najbližšie zodpovedá výraz „pohoda“, či už ju človek zažíva na spoločnom výlete s rodinou, alebo keď sedí večer zabalený do deky na terase a popíja s priateľmi víno. Práve schopnosť tešiť sa z takýchto maličkostí mnohí považujú za dôvod, prečo sa Dáni pravidelne umiestňujú na popredných priečkach rebríčkov najšťastnejších národov sveta.
Medzi desiatimi uchádzačmi o titul slovo roka sa na zozname objavilo tiež súslovie snowflake generation (generácie snehových vločiek) pre mladých ľudí, ktorí sú vnímaní ako menej odolní, ako boli predchádzajúce generácie.
Z internetovej oblasti je výraz sharenting (share a parenting), teda zdieľanie pokroku detí rodičmi na sociálnych sieťach. Iným módnym slovom je výraz uberizácia (uberization), ktorý je odvodený od názvu taxislužby Uber a označuje podnikateľský model, keď je ponúkanie služieb založené na priamom kontakte medzi zákazníkom a dodávateľom.
Collinsov slovník upozorňuje tiež na rozmáhajúce sa spojenie „dude food“ používané na „rýchle občerstvenie, ako sú hamburgery alebo párky v rožku, ktoré s obľubou konzumujú muži“. Alebo skratkové slovo JOMO (joy of missing out), ktoré sa používa, keď si človek dokáže užívať daný okamih a netrápi ho, že ľudia na inom mieste sa napríklad môžu baviť lepšie. Tiež toto slovo súvisí s mobilnými technológiami – je totiž reakciou na ustavičné kontrolovanie aktivít priateľov na sociálnych sieťach.