Indický Najvyšší súd sa vlani v decembri rozhodol postaviť mimo zákon predaj alkoholu do vzdialenosti pol kilometra od všetkých ciest prvej triedy a diaľnic, aby tak znížil počet ľudí zomierajúcich každý rok pri dopravných nehodách.
Rozhodnutie súdu vyvolalo značný rozruch v pohostinskom priemysle, ktorého predstavitelia sa ho pokúsili zvrátiť sériou odvolaní. Všetky však skončili zamietnutím a zákaz vstúpil do platnosti začiatkom apríla. Najvyšší súd trvá na tom, že tento krok je zásadný, ak chce India aspoň trochu znížiť počet obetí na cestách. Denne pri dopravných nehodách v Indii priemerne zomrie približne 400 ľudí.
Ohrozené pracovné miesta
Majitelia hotelov, reštaurácií a barov stojacich pol kilometra od ciest vyššej kategórie, sa obávali, že zákaz bude mať likvidačné následky na ich podniky.
Už prvé dni po uvedení zákona do platnosti ukázali, že sa nemýlili: ich zisk sa prakticky za noc zrútil. Podnikateľské skupiny a odborové zväzy uvádzajú, že sú ohrozené státisíce pracovných miest.
Súdom to však nijako nepohlo, a preto sa miestne vlády rozhodli vložiť do hry a pravidlá trochu upraviť. Napríklad najväčší indický štát Rádžasthán urobil revíziu procedúry klasifikácie ciest a dospel k potešujúcemu záveru, že niekoľko veľkých ciest bolo „nedopatrením“ označených za diaľnice.
Posunutie vchodu
Rádžasthánski úradníci sa dušujú, že toto preklasifikovanie nemá nič spoločné so zákazom predaja alkoholu – avšak miestne správy odhadujú, že tým zamedzili zavretiu niekoľko sto obchodov.
Samotné podniky taktiež prišli s kreatívnymi spôsobmi, ako zákaz poraziť alebo obísť. V satelitnom meste na predmestí Naí Dillí napríklad jeden z obľúbených podnikov vytvoril nový vchod, vďaka ktorému sa posunul zo zóny zákazu predaja alkoholu.
Toxický alkohol
Či podobné triky obstoja pri kontrolách inšpektorov, ktorí po celej krajine overujú, či nie je zákaz porušovaný, ukáže až čas. Experti však pripomínajú chronicky pomalý postup indických súdov, čo znamená, že, prípadné súdne spory sa môžu vliecť dlhé roky.
Okrem toho zákaz predaja v legálnych podnikoch nijako nevyrieši nelegálny predaj podomácky vyrobeného alkoholu, ktorý nedovolene ponúkajú mnohé kaviarne, predáva sa z dodávok, či v nenápadných búdach. Tento domáci alkohol je veľmi silný a často obsahuje toxické látky, ktoré do neho výrobcovia pridávajú pre ‚väčšie grády‘.
Nehoda ako bežná súčasť života
Nemožno pritom poprieť, že počet obetí na indických cestách je desivý. V roku 2015 bolo pri pol milióne dopravných nehôd zabitých takmer 150-tisíc ľudí. Pri takmer 7-tisíc smrteľných nehodách bol rozhodujúcim faktorom práve vplyv alkoholu alebo drog.
Najvyšší súd v zdôvodnení zákazu uviedol, že India musí skoncovať so stavom, keď sa štátnym vládam vypláca mať obrovské zisky z predaja alkoholu, ktoré značne prebíjajú náhrady vyplácané rodinám obetí dopravných nehôd. India podľa súdu dospela k fatalizmu, keď sa dopravné nehody považujú za nevyhnutnú súčasť každodenného života.