Anketa s deťmi: Čo všetko sme zažili v lete

Leto sa skončilo a začína sa zasa škola. Deti si však budú ešte dlho vymieňať svoje zážitky z prázdnin, v prvých septembrových dňoch budú písať slohy na túto tému. Aj nám porozprávali alebo napísali, čo zažili v lete. Zistili sme, že stále sú krásne prázdniny na Slovensku, ale už nie je nič výnimočné cestovať na výlety aj do sveta.

04.09.2017 07:00
anketa deti Foto:
Viac detí, viac zábavy.
debata (2)

Tohtoročné prázdniny boli plné slnka, poznávania, ale aj zvláštnych udalostí. Niekto zachraňoval vrabca, čo vypadol z hniezda, iná hrdinka chcela usvedčiť dedinskú zlodejku, ktosi riadil loď. Opekalo sa a zmrzlinovalo, blúdilo aj tancovalo. Zbohom leto 2017! Nech žije nová jeseň!

Julka (9): Najlepšia je špiónska hra

Mám rada naše spoločné dovolenky na chate na Myjave. Páči sa mi, že tam chodíme spolu s kamarátmi, podnikáme výlety a môžeme sa hrať dlhšie ako obyčajne. Na Myjave sme teraz takto spolu boli už štvrtýkrát, predtým sme trikrát boli na Liptovskej Mare.

Na Myjave sa mi páči – aj tá chata, že sme spolu – sme tam viaceré rodiny a všetky deti máme radi Peťa a Paťa, to sú bratia maminej kamarátky Evy. Peťo a Paťo totiž s nami hrávajú rôzne hry, na schovávačku, rozprávame sa a tak. Ale keď sme boli menší, hrávali sme sa spolu ešte viac. Prázdniny na Myjave mám najradšej kvôli špiónskej hre. Ocinovia a maminy nám poschovávajú v chate a jej okolí indície, ako nájsť poklad.

V jednej indícii môže byť indícia k ďalšej indícii, celá hra môže trvať jeden deň alebo aj viac dní ako tento rok. Indícia je trebárs papier, kde je napísané: ďalšiu indíciu vám povie mama siedmeho najstaršieho dieťaťa. Tak sme sa odrátali od najstaršieho a vyšlo nám, že siedma je Andrejka. Išli sme za jej mamou Evou, tá nám povedala, kde máme hľadať ďalej.

Na Kubovom kufri je zámok, kde sa dá nastaviť kód – a tam boli často uložené indície. Na záver nás čaká finálna indícia, kde sa dozvieme, kde je poklad. To sú medaily, čokoládky, sladkosti. Hľadáme všetci spolu a poklad si rozdelíme. Tento rok sme boli aj na pochode na mohylu, to bolo strašné. Posledných dvadsať minút sme museli šliapať do kopca. Strmého!

Na mohyle som teraz bola už štvrtýkrát. Najmladšie deti – Peťko, Miško a Šimonko šli autom, ale Lívinka, ktorá bude mať v októbri tri roky, šla s nami peši. Rodičia ju však časť cesty nosili na rukách alebo na koni. Také tri-štyri kilometre ale možno Lívinka aj prešla. Nemôžem prázdniny na Myjave porovnať s prázdninami u babky, lebo jedna býva v Petržalke a druhá v Karlovej Vsi. Zato spolu občas chodíme na chalupu na Maňu, kde sa mi tiež páči.

Mám tam totiž dobré kamarátky. Saška je o rok staršia odo mňa, Lucka je ôsmačka, ale stále sa s nami hrá. A občas prídu aj ich kamarátky. Mám rada, aj keď ideme iba na rodinné dovolenky – boli sme trebárs na Korfu s maminou a ocinom. Páčilo sa mi tam, ale trošku som sa tam nudila, lebo som tam nemala žiadnych kamarátov.

Inak cez prázdniny zbožňujem kúpanie v bazéne. Bývame totiž v paneláku, takže doma žiadny bazén nemáme. Kubo má v lete bazén na záhrade, Janka jazerá – oni totiž obaja bývajú v rodinných domoch. Ale v paneláku máme aspoň maličký nafukovací bazén na terase, mamina nám ho nafúka a môžeme sa tam s dvojročným bračekom Peťkom trošku čľapkať.

Kubko (10): Túra na mohylu ma vyčerpala, ale stála zato

Prázdniny som mal dobré, len škoda, že už sa končia. Zažil som veľa pekných vecí, bol som na mnohých výletoch, aj s kamarátmi, aj len s našou rodinou. Boli sme na chate na Myjave, odtiaľ sme podnikli sedemkilometrový výstup na Štefánikovu mohylu na Bradle.

Kubko (10)

Bolo to strašne vyčerpávajúce, potom som sa hneď musel ísť najesť do reštaurácie pri mohyle. Ale stálo to zato. Pri chate sme mali bazén, tak sme sa aj kúpali. Ale na chate s kamarátmi sa mi ešte veľmi páčila špiónska hra. Tam plníme všelijaké úlohy, ktoré nám pripravia rodičia a keď ich splníme, získame medaily.

Nachádzame rôzne hárky papierov, kde sú tipy, ako máme hľadať poklad. A ešte sme cez prázdniny boli na Balatone kúpať sa. Tam sme tiež boli s kamošmi, to bolo super. A v Maďarsku sme boli aj na rozhľadni na hore, kde bola v minulosti sopka. Viedol tam náučný chodníček. Ako sa to volalo, si už nepamätám.

Ešte sme boli s krstnými rodičmi na víkendovom výlete vo westernovom mestečku v Česku. Celé prázdniny boli super – tešil som sa aj z výletu s rodinou karavanom po Slovensku. Zažil som veľa dobrých okamžikov, s kamarátmi aj s rodinou, veľa sme sa smiali, bol som na veľa túrach a som hrdý, že som ich zvládol.

Miška (7): Naučila som sa hrať biliard

Išli sme na Myjavu, kde ma ocino naučil hrať biliard. A kúpali sme sa v bazéne. Aj ja som bola na túre na mohylu, dosť sme sa nachodili, ale nebolo to také hrozné. Prázdniny boli fajn.

Sára (15): Po piatykrát v Škole remesiel

Počas týchto prázdnin som bola už po piatykrát v Ústredí ľudovej umeleckej výroby v dennom tábore v Bratislave, ktorý sa nazýva Škola remesiel. Jeden turnus trvá päť pracovných dní a každý deň sa venujeme inému remeslu.

Veľmi ma to baví a škoda, že tieto prázdniny to pre mňa bolo poslednýkrát, pretože som už dosiahla vek 15 rokov. Veľmi som sa tam tešila, pretože sme išli do rovnakého turnusu s kamarátkou a bývalou spolužiačkou Natálkou.

Keď mala Sára 12 rokov, naučila sa v Škole...
Sára (15) Keď mala Sára 12 rokov, naučila sa v Škole remesiel tkať.

Keďže som skončila deviaty ročník základnej školy, od septembra idem na strednú školu a so spolužiakmi z triedy sme sa definitívne rozišli. Každý deň sme mali iné remeslo. V prvý deň sme v košikárskej dielni pracovali so šúpolím, maľovali na sklo alebo plstili.

Tento rok som robila Šúpolienku a maľbu na sklo, ktorá je, mimochodom, ťažšia, ako by sa mohlo zdať. Dlho to trvá, lebo každú vrstvu musíte nanášať postupne a vždy počkať, kým uschne. Takisto je to dosť o zručnosti so štetcom, najmä čo sa týka tenkých čiar.

Posledný deň je hrnčiarstvo, to mám tiež rada, pretože aj počas školského roka som navštevovala hrnčiarsky krúžok. Robili sme ozdobné škatuľky z hliny a skúšali sme aj točiť na kruhu. Pre deti je to však veľmi ťažké, pretože musíte mať veľmi silné ruky, aby ste hmotu na točiacom sa kruhu dokázali vycentrovať a udržať.

V piatok popoludní sa na záver turnusu vždy koná výstavka prác, na ktorú prídu aj rodičia, rozdajú sa diplomy a svoje výrobky si následne môžeme zobrať domov. Odporúčam tento denný tábor všetkým, ktorých bavia remeslá. Ja som tam už bola ako každoročný inventár.

Miško (10): Ako sme hľadali lanovku

Moje prázdniny boli celkom zábavné, lebo som bol vo viacerých táboroch a zažil som veľa zážitkov, hlavne smiešnych. Z jedného tábora sme šli na túru – boli sme vo Vysokých Tatrách – z našej chaty sme šli na Chopok.

misko chovban

Chceli sme ísť lanovkou, ale jedna pri hoteli nepremávala, tak sme museli prejsť celý les, aby sme došli k ďalšej lanovke. Na ďalší deň pri hrách v lese som zistil, že keby sme šli kúsok dole, hneď by sme sa ocitli pri lanovke. Môj najväčší zážitok je však z Turecka.

Celý týždeň sme boli na kamienkovej pláži, ale niekde v Antalyi pršalo a more sa rozbúrilo tak, že naša kamienková pláž sa zmenila na piesočnú. Našiel som si tam aj viacerých kamarátov Slovákov a dorozumieval som sa tam aj s pár Rusmi. S jedným slovenským kamarátom z Turecka som v kontakte, takže – celkom dobré prázdniny.

Krištof (8): Fakt to bola šťuka!

Cez prázdniny som bol vo Švédsku na rybačke s mojím krstným otcom Miškom. Raz sme sa vybrali na lov s jeho a tatovým kamošom Frcom, ktorý vo Švédsku býva. Hodil som udicu do vody a zrazu cítim trhnutie: Miško, niečo sa mi tam chmatlo! A Miško: Ale, to si zasa zavadil o dno! No keď to niečo troška vyskočilo do vzduchu, zistili sme, že to je šťuka! Potom sme s ňou robili asi päť minút – ťahali sme ju na loď. Mala asi 77 cm!

Šťuka, ktorú som chytil, mala 77 centimetrov. Foto: archív rodiny
Krištofko a ryba Šťuka, ktorú som chytil, mala 77 centimetrov.

Potom – neviem, či to môžem povedať? – mi dal Miško obliznúť whisky! Skrátka, ryba bola strašne ťažká, keď ma Miško fotil, nemohol som ju ani udržať. Po tej udalosti som si pozrel na počítači film Dospeláci 1. K tomu mi dala Dada, Frcova žena, zmrzlinu, takže to bol super deň!

Bol som aj v Grécku, kde sme sa viezli na gauči – nafukovací čln priviazaný za motorák a na balóne, ktorý tiež ťahal čln. To boli moje najúžasnejšie zážitky. No dobre je aj v Budmericiach, kde som bol na tábore pri fare a kde mám rodinu: Výborné opekačky!

Eliška (7): Skamarátila som sa s animotorkou

Najviac sa mi páčilo mlynské kolo v Budapešti a páčilo sa mi v Grécku, kde bola animátorka, ja hovorím animotorka, Sharon. Bola to černoška a bola hrozne pekná. Skamarátili sme sa. Čakala ma pri bazéne a usmievala sa. Ja som potom skočila do bazéna a ona sa smiala. Ja som sa páčila jej a ona mne.

Bavili ma aj tancovačky na večernej diskotéke, najmä tanec pri piesni Metela sacala, čo bola naša dovolenková hymna. Tancovala s nami aj Sharon. Bola som aj na krásnom výlete v Čachticiach u Krvavej grófky v podzemí. Trocha som sa aj bála. Išli sme tiež na hrad, kde Čachtická pani bývala. Ona zabíjala dievčatá a kúpala sa v ich krvi. Brr! Zatvárala ich do klietok! Horor!

U susedov v Budmericiach som kŕmila vrabca, čo vypadol z hniezda. Priletela aj jeho maminka a dávala mu jedlo do úst. Vrabec sa volal Čvirik. Najhorší zážitok bol, keď ma až dva razy pichla tá istá osa. Sedela som na rebríku v bazéne, na streche bolo osie hniezdo. Jedna osa vypadla rovno na mňa a zaútočila. Plakala som.

Žofka (13): Bola som kempovať v Amerike

Kemp v USA je určite lepší ako tábor, v ktorom som bola minulý rok doma. Neviem presne, čím sa líši, ale na Slovensku nie je kempovanie také rozvinuté ako napríklad v Kalifornii. Ostrov, kde sme táborili, bol celý „kopcovaný“, bolo tam veľa paliem.

Žofka

Históriu kempu nepoznám veľmi dobre, ale viem, že je tam od roku 1922 . Mali sme strašne veľa aktivít, mňa osobne najviac bavili high ropes, čo boli vysoké lanové prekážky, a potom ma bavilo PBA, čo boli motorové člny, ktoré nás ťahali na nafukovačkách. Jedlo bolo geniálne, pretože Kalifornia je hneď vedľa Mexika, a tak tam majú veľa mexického jedla.

Moje najobľúbenejšie bolo s'mores, čo sú marshmallows s keksami a čokoládou. Výlety boli túry po ostrove, jeden deň sme išli na pláž na západe ostrova a tam sme spali pod hviezdami. Našla som si tam najlepších kamarátov, už sa neviem dočkať, ako ich uvidím zase o rok!

Kemp  na kalifornskom ostrove Santa  Catalina...
Žofka pred chatkou Kemp na kalifornskom ostrove Santa Catalina je obklopený palmami.

Čudovala som sa, lebo všetci poznali Slovensko! Bola som aj v Los Angeles. Je to naozaj mesto anjelov. Bývala som vo Venice, čo je hneď pri oceáne, a je tam nádherne. A ešte ma L.A. očarilo tým, že všetci boli strašne milí, nie tak ako Slováci – a aké bolo všetko nádherné a hipsterské! Najradšej by som v Kaliforni bývala. Proste, Amerika je iný svet!

Aleško (10): Bez maminky ma ani more nebaví

Bol som pri mori v Chorvátsku, volalo sa to tam Sveti Petar a bola to malá dedinka. More som videl prvý raz a na ten prvý dojem z neho som už aj zabudol. Páčilo sa mi, že tam boli ryby, skaly a mušle. Doniesol som si domov dva maslové tégliky plné mušlí.

Sú na okrasu, hoci sú maličké. K moru sme chodili asi desať minút cesty pešo. Bolo to fajn, lebo nás bolo veľa – babka, sesternica, teta, moja krstná a ešte náš kamarát. Mali sme sa dobre, ale už na tretí deň mi bolo veľmi smutno za maminkou. K moru už pôjdem, len ak by išla aj mamka. Však doma je tiež dobre. Hráme sa s kamošmi vonku, ale som aj pri počítači – tam môžem riadiť kamión.

Aleš a Tomáš

Tomáš (10): Riadil som loď na Baťovom kanáli

Boli sme s rodinou cez prázdniny na Baťovom kanáli na Morave. Prenajali sme si loď a mohol som ju aj riadiť. Na brehu sme videli zaujímavé stavby, napríklad historický dom, ale aj stádo koní. Plavba sa mi veľmi páčila.

Bavili ma však aj prázdniny doma, na Záhorí. Hrali sme sa s chlapcami a chodili sme sa pozerať na rybárov. Máme u nás aj dobrú zmrzlinu. Na počítači si pozerám dobré filmy a videá.

Oleg (9): Prastarý kostolík sme fotili dronom

Najväčší zážitok z prázdnin som mal v Skalici v malej chalúpke na konci mesta. Náš dedo tam varoval psa Huňu. Celá rodina okrem otcov sme za ním prišli, bolo to skoro ako z filmu S tebou mně baví svět (odporúčam pozrieť). Prišli za nami aj bratranci a sesternica z Holandska.

Prvýkrát, keď sme išli na kúpalisko v Zlatníckej doline, zablúdili sme až na Moravu. Našťastie sme si to uvedomili už na hranici. Každý deň sme chodili na kúpalisko. Večer sme si opekali za päťdesiatmetrovým vinohradom špekáčiky. Celý večer sme sa – s výhľadom na Skalicu – rozprávali po anglicky, po holandsky a po slovensky.

Cestou domov sme sa zastavili v malej dedinke Kopčany, kde sa nachádza najstarší kostolík na Slovensku. Volá sa kostol sv. Margity Antiochijskej. Strýko z Holandska doniesol dokonca aj dron s videokamerou, takže sme si urobili letecké zábery na túto pamiatku aj na celú našu rodinu.

Magdalénka (8): Odvážila som sa na zlodejku

Bola som na našej chate v malej dedinke na Morave. Býva tam jedna zlodejka, ktorá kradne v dedine ovocie a zeleninu. Všetci o tom vedia, ale nikto jej to nepovie. Ja som so svojím bratom Olegom a kamarátkou Nikolkou prišla k jej domu a skúšali sme, kto z nás bude taký odvážny a opýta sa jej, prečo kradne.

Najprv išiel Oleg, ale neodvážil sa. Potom poslali mňa. Nabrala som odvahu a opýtala sa: „Proč kradete?“ Teta sa ma zahanbene opýtala „Co jsem ukradla?“ Ja jej nato: „česnek“. Začala ma klamať, že ho dostala. My sme však videli, ako ho kradne v jednej záhrade. Kradnúť ani klamať sa nemá. Dúfam, že aj táto teta sa poučí.

Ester (7): Dedo neni zážitok!

Mama: Ester, aký máš najlepší zážitok z prázdnin?

Ester: Prečo sa ma to pýtaš?

Mama: Jedna teta z novín sa pýta.

Ester: A je pekná? Je stará? Aha, je stará, že?

Mama: A stará nemôže byť pekná? Tak čo ten zážitok?

Ester: Všetky boli najlepšie. Aký chceš?

Mama: Napríklad dovolenka s dedom …

Ester: Dedo neni zážitok!!!! Dedo je človek!!!!

Mama: Tak, dačo sa ti azda naozaj páčilo?

Ester: Tak dobre – že som spoznala bratrancov a sesternicu z Holandska a mohla Milana štuchať do brucha, keď mi nič nerozumie, a ešte, ako sme sa stratili a miesto na kupko sme prišli na Moravu, a potom že sme kupko našli a bol na ňom tobogan a ešte že som v mori videla „morskú okurku“ … a ešte veľa, veľa, ale už sa mi nechce rozprávať to všetko…

Deti na prázdninách u deda: Ester, Magdalénka,... Foto: archív rodiny
rodina na výlete Deti na prázdninách u deda: Ester, Magdalénka, Oleg, Agnes a pes Huňa.

Nicolka (12): Z hradu na hrad a medzitým zastávka u babky

Moje prázdniny sú veselé… Už len preto, že nemusím chodiť do školy. Veľmi rada objavujem nové veci a fotím mobilom. Všetko a všade! Prekvapil ma výlet s rodičmi do Oravského Podzámku pri Dolnom Kubíne.

Kým sme sa tam vybrali, čítala som, že Oravský hrad patrí medzi najkrajšie na Slovensku. A ten, kto to písal, mal naozaj pravdu. Hrad bol väčší, ako som čakala, na vysokej skale… Ako z rozprávky! Keď sme vyšliapali na samý vrch po šesťsto schodoch, tam zhora bol úžasný výhľad. Okrem toho krásne historické predmety, komnaty, oblečenie a videli sme aj hladomorňu a mučiareň. Brrr! Nechcela by som tam skončiť.

Nicolka

Ďalšia zastávka bola u našej babky na východe. Keď k nej prídem, vždy mám pocit, že sa tam zastavil čas. Na dvore je smiešna kadibúdka, na ulici vyhráva dedinský rozhlas. Na každom kroku sú kravy a sliepky. Ako vo filme. Babka má ovečky, ktoré som kŕmila, aj túlavé mačky. Veď sa aj čudovala, kam jej mizne saláma z chladničky.

Teraz som doma, v Devíne. To je vlastne tiež taká dedina, ďalej od mesta. Bicyklujem sa, jazdím na skateboarde, s kamarátkami sa prechádzame a rozprávame. A maľujeme si nechty… Ak vidím niečo zaujímavé, odfotím to. A doma si kreslím podľa návodov na internete. Nedávno napríklad ľudské oko. Chcela by som ísť na umeleckú školu. Škoda len, že sa školský rok tak nekonečne vlečie a prázdniny ubehnú tak rýchlo.

Riško (10): Najväčší zážitok? Jazda na vodnom skútri

Moje tohtoročné letné prázdniny sa začali vlastne už 18. 6., keď sme s tatinom a mojím bratom Jakubkom šli na sedem dní do nášho obľúbeného letoviska na ostrove Vir v Chorvátsku. Počasie sa nám vydarilo a more bolo čistučké a teplučké, ako má byť.

Cez letné prázdniny som bol znovu v Chorvátsku na Vire. Išli sme hneď 1. júla – ja, tato a mama. Boli sme tam celý mesiac. Každý deň som sa kúpal v mori. S tatinom som sa chodil potápať s plutvami, šnorchelom a potápačskými okuliarmi. Naučil som sa potápať do hĺbky tri metre. Boli tam aj moji kamaráti z Česka. Ich tatino mal vodný skúter a pre mňa bolo najväčším zážitkom vozenie sa na ňom.

Išli sme rýchlosťou až 100 km/h. Vozil nás ešte na banáne a kolese. Bola to veľká zábava. Potom sme šli s maminou a tatinom do Medžugoria a tu som vyšliapal vrch Podbrdo naboso. Je to asi dvojhodinová túra po skalách – a ja som to celé zvládol, na čo som veľmi hrdý. Boli sme aj v Mostare a videli sme skok z mosta skokanov do rieky Neretva.

Riško

Boli sme aj v obci Blagaj, ktorá je známa najkratšou riekou s najčistejšou vodou v Európe. Táto rieka vyteká z obrovskej kamennej hory. Potom sme boli aj v Zadare, kde je veľký prístav s loďami. Na Slovensko sme sa vrátili 1. augusta a boli sme na výletoch v Turzovke a na Trenčianskom hrade.

Tieto školské prázdniny sa mi veľmi páčili. Všetkých pozdravuje Riško Pšenák, žiak piatej triedy zo Spojenej katolíckej školy v Nových Zámkoch.

Filip (14): Prázdniny sa začali školou v Anglicku

Moje prázdniny boli super. Začali sa síce v júli školou v Anglicku v meste Preston, Archbishop temple school. Žije tam môj bratranec, tak som bol dva týždne jeho spolužiak. Bola to super skúsenosť a zážitok a zlepšil som sa v angličtine.

Filip Pavlasek 14 rokov

Potom som sa s otcom týždeň túlal a spoznával mestá v Anglicku – Liverpool, Manchester a Blackpool. Doma som potom chodil na kúpalisko s kamošmi a na bicykel.

V auguste som bol s mamou pár dní v Prahe, boli sme v pražskej zoo a v starom centre a pri Vltave. Bolo tam super. A máme malé šteniatko, tak sa mu venujem a chodím s ním von a hrám sa po večeroch s kamošmi na počítači. A o chvíľu je po prázdninách, rýchlo to ubehlo a začne sa mi škola. Boli to fajn prázdniny.

Magdalénka (9): Varujem vás, nepozerajte horory!

Volám sa Magdalénka Besedová a mám 9 rokov. Cez prázdniny som bola u babky a dedka v Spišskej Starej Vsi. Keďže som ochorela už na druhý deň, a počasie tiež nebolo pekné, tak som pozerala na tablete horory. POZOR, NEROBTE TO!!!

Magdaléna

Celé prázdniny som sa bála a spala som s babkou. Ešte som bola aj v zoo. V jednej klietke boli veveričky aj činčily. Mama ukázala na veveričku, že aha, činčila. Veľmi sme sa pobavili.