Vraky lodí znesväcujú zberači kovov

Desiatky vrakov vojnových lodí, ktoré zrejme obsahujú pozostatky tisícov britských, amerických, austrálskych, holandských a japonských námorníkov, poškodzujú v Ázii zberači kovov. Prieskum ukázal, že až 40 % plavidiel z druhej svetovej vojny, ktoré objavili potápači alebo námorní historici, je čiastočne alebo úplne zničených.

27.11.2017 15:00
vrak Foto:
Sedemdesiat rokov staré, hrdzavé vraky sú predávané ako šrot, ale môžu skrývať aj cenné kovy, napríklad medené káble alebo lodné skrutky z fosforového bronzu.
debata (1)

Tieto vraky pritom bývajú považované za vojenské hroby, píše britský denník The Guardian. Vlády sa podľa neho obávajú, že znesvätenie hrozí aj ďalším lodiam.

Sedemdesiat rokov staré, hrdzavé vraky sú predávané ako šrot, ale môžu skrývať aj cenné kovy, napríklad medené káble alebo lodné skrutky z fosforového bronzu. Experti si myslia, že zberači môžu hľadať ešte cennejšie veci, napríklad oceľové opláštenie vyrobené pred érou jadrových testov. Potopené lode sú tak jedným z posledných zdrojov radiáciou nekontaminovanej ocele, ktorá je kľúčovou súčasťou vedeckých a lekárskych prístrojov.

The Guardian už vlani napísal, že zberači kovov ilegálne vyzdvihli aj najslávnejšie britské vojnové lode. Popudili tak vojenských veteránov aj archeológov, ktorí obvinili vládu, že nekoná dosť rýchlo a podmorské hroby nechráni. Tri plavidlá – HMS Exeter, HMS Encounter a HMS Electra – pritom obsahovali pozostatky viac ako 150 námorníkov. V roku 2014 bolo zistené, že vážne poškodené sú vraky lodí HMS Repulse a HMS Prince of Wales, v ktorých sú pozostatky asi 800 námorníkov.

Ukázalo sa, že zlodeji nešetrili ani jednu z najslávnejších austrálskych lodí, ľahký krížnik HMAS Perth. „Je to miesto posledného odpočinku viac ako 350 Austrálčanov, ktorí prišli o život, keď bránili hodnoty a slobodu Austrálie. Správa, že vrak bol narušený, je preto veľmi znepokojivá,“ povedal austrálsky minister pre záležitosti veteránov Dan Tehan. Podľa Jamesa Huntera z Austrálskeho národného námorného múzea vrak HMAS Perthu „zo 60 až 70 percent zmizol“.

Počas dlhej kariéry potápača a podmorského archeológa počul Hunter o krádežiach lodných skrutiek, zbraní a niekedy aj osobných predmetov posádky. Vlani sa však od potápačskej komunity v Indonézii jeho múzeum dopočulo o tom, že lode sú ničené úplne celé. „Som v brandži dvadsať rokov, ale nikdy som nepočul o tom, že by bol úplne rozobratý historický vrak, predovšetkým 8-tisíc ton vážiaci oceľový trup. Nemôžem tomu uveriť,“ dodal Hunter.

O mesiac neskôr sám videl, ako zberači kovov „rozpárali Perth od začiatku do konca“. „To už rovno môžete ísť na vojenský cintorín a kopať. Nevidím v tom žiadny rozdiel. Bol som úplne šokovaný,“ povedal. V miestach, kde sa vraky nachádzajú, boli vyfotografované lode so žeriavmi, často s veľkým množstvom skorodovanej ocele na palube. Potápači potom na morskom dne našli rozpolené vraky. Niektoré lode boli vyzdvihnuté úplne a zostal po nich len odtlačok.

Nad vrakmi boli spozorované lode registrované v Kambodži, Číne a Malajzii. V niektorých prípadoch bola posádka zatknutá. Tento nelegálny obchod, ktorý rozkvitá v posledných 18 mesiacoch, zostáva zahalený tajomstvom. Niektorí archeológovia tvrdia, že predaj zhrdzavených kovov sa vzhľadom na náklady pri vyzdvihnutí nemôže vyplatiť. Ďalšou mätúcou skutočnosťou je, že mnoho dostupných moderných vrakov zostáva nedotknutých.

Niektorí si však myslia, že dopyt po šrote v Číne je taký veľký, že sa vyzdvihovanie vrakov oplatí. Aj oceľ slabej kvality z jednej lode môže podľa niektorých odhadov vyniesť až milión libier, najmä ak súčasťou sú mosadzné potrubia a medené rozvody.

Podľa Huntera sú v ohrození už aj lode, ktoré sa nachádzajú niekoľko stoviek metrov pod hladinou: niektoré z nich môžu mať vnútri pozostatky až 5-tisíc námorníkov. Tam sa potápači zatiaľ nedostanú. Podľa Huntera je však stále dostupnejšie vybavenie, ktoré umožňuje dostať sa k vrakom na diaľku. „Myslím si, že to bude veľký problém,“ varoval vedec.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #lode #zlodeji #Ázia #vrak lode