O kultúre: Boj s Goliášom

V roku 1998, v ére radostnej globalizácie, uprostred predstáv, že sa realizoval najlepší z možných svetov, prišla do kín romantická komédia americkej režisérky a scenáristky Nory Ephronovej Láska cez internet.

16.01.2015 08:00
debata

Z pohľadu milovníka inteligentných romantických komédií tomuto filmu nič nechýba – má skvelé herecké obsadenie, šarmantný a duchaplný príbeh, priznane založený na Pýche a predsudku Jane Austenovej. Napriek tomu všetkému je v ňom niečo rušivé.

Ľúbostná zápletka totiž prebiehala na pozadí konkurenčného boja malého kníhkupectva s atmosférou, dlhoročnou tradíciou a erudovanými predavačmi a veľkého reťazca obchodov s knihami v jednej newyorskej štvrti.

Hoci sa príbeh končí happy endom, malé kníhkupectvo, aj napriek veľkej mediálnej kampani za jeho záchranu, musí zavrieť. Mierne víťazstvo, skoro až dialektické, však obchodík s detskými knihami zaznamenal. Majiteľ reťazca ako starosvetský podnikateľ, ktorému na kvalite jeho služieb záležalo, zamestnal zamestnancov svojho konkurenta a nechal nimi vyškoliť svoj personál. Niet pochýb, že tento – povedzme spoločenský – rozmer filmu sa priam ponúka na kritickú „žižekovskú“ analýzu systému, nám laikom ostáva len čudný pocit, že sa nám z hollywoodskej fabriky na sny tentoraz nedostalo predpokladaného víťazstva Dávida nad Goliášom.

Oveľa drsnejšia situácia v konkurencii veľkých kníhkupeckých sietí a komerčných vydavateľstiev a malých kníhkupcov a vydavateľov sa vykryštalizovala v poslednom období aj na slovenskom knižnom trhu. A zdá sa, že po vianočnom nákupnom ošiali sa tento boj na knižnom trhu ešte pritvrdí – už dávnejšie do podnikania s knihami vstúpila finančná skupina J&T, ktorá kúpila veľkú distribučnú sieť aj najväčší knižný reťazec Panta Rhei. Ten v nedávnej minulosti slovenským vydavateľom pekne zavaril. Na jeseň sa definitívne vyjasnilo, že na obzore je faktická monopolizácia trhu, maximalizovaný rabat na knihy a až tupo komerčný systém predaja kníh. Malí vydavatelia, resp. vydavatelia, ktorí by na náš trh chceli uviesť aj iné tituly ako tie, čo útočia na prvú signálnu sústavu, čelia likvidačným podmienkam. Malé kníhkupectvá zasa cenovej konkurencii, ktorú jednoducho nemôžu ustáť.

Na lepšie časy nesvitá ani milovníkom kníh či nebodaj nejakej kultivácii knižného trhu. Knižný reťazec, ktorý nastolené podmienky zvýhodňujú, je notoricky známy nielen pretláčaním obskúrnych plátkov, ale aj prinajmenšom zmätenými či nekompetentnými predavačmi. Reakciou na o niečo sofistikovanejšiu zákaznícku požiadavku je zmätené pobehovanie medzi regálmi a úporná snaha vykombinovať, kde len kniha mohla byť zaradená. Minimálnym predpokladom pre predávanie špecializovaného tovaru, ako sú autosúčiastky či záhradnícke potreby, je aspoň aká-taká erudovanosť. Pre knihy to, zdá sa, v tejto krajine neplatí.

Ostáva teda len dúfať, že tento rok prinesie pre slovenský knižný trh keď už nie okázalý hollywoodsky šťastný koniec, tak aspoň náznak nejakej nádeje pre pretrvanie kvalitnej literatúry. Nech už je to vytvorenie alternatívnej knižnej distribúcie, či uvedomelí zákazníci.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba