O číslach: Revolúcia po slovensky

Vyzerá to, že nás čakajú tri „dopravné“ revolúcie, ktorých dôsledkom môže byť aj to, že mestá zásadne zmenia svoju tvár. K lepšiemu. Nechajme bokom, že tie ozajstné revolúcie sa zvyčajne neohlasujú dopredu. Pozrime sa skôr na to, ako by teda mohli vyzerať mestá, ak sa naplní prísľub zdieľania, elektrifikácie a samoriadenia áut.

08.12.2017 06:00
debata

Optimistický scenár hovorí o aute ako službe a jeho vlastníctvo by bolo teda zbytočné, čo by v konečnom dôsledku vyprázdnilo verejný priestor od všadeprítomných zaparkovaných áut a vrátilo ho ľuďom. Kvalita ovzdušia by sa mala výrazne zlepšiť, doprava upokojiť a hluk, ktorý produkuje, znížiť. Otázka je, čo z toho (a či) sa bude týkať i našich miest.

Elektrifikácia je už tu, masovému rozšíreniu zatiaľ bráni cena, dojazd, dĺžka nabíjania i nedostatočná infraštruktúra. Na druhej strane, pre významnú časť vodičov – tých s vlastnou garážou a denným rádiom povedzme do 100 km – by mala byť problémom už len cena elektromobilov. A po zohľadnení dotácií a prevádzkových nákladov vlastne ani tá už nie. Napriek tomu patríme v elektrifikácii na chvost Európy.

Ak vyspelý svet vyháňa autá z miest, obmedzuje im vjazd či parkovanie, tak my ideme opačne, len systematicky budujeme parkovacie miesta, dokonca i v centrách, a za cenu búrania historických pamiatok. Autá v budúcnosti asi nebudú mať problém s dodržiavaním predpisov, ale čo z toho, keď im my – na rozdiel od svetového trendu – neznižujeme v mestách rýchlosť. A nerobme si ilúzie, od istej rýchlosti elektrické auto produkuje podobný hluk ako to so spaľovacím motorom. S prachovými časticami z pneumatík či bŕzd to nemusí byť oveľa lepšie, zvlášť keď obyvateľov východného bloku nespája len nevraživosť k cudzincom, ale aj láska k veľkým a ťažkým autám. A to nehovoriac o hackeroch. Nové technológie budú pre nich výzva. Tí z východu nemajú dobré meno.

Ako teda budú vyzerať naše mestá? To závisí od nás všetkých, ale zvlášť od politikov. Robert Kaliňák, podľa premiéra „najlepší minister vnútra, akého Slovensko malo“, roky tvrdohlavo presadzuje parkovanie na chodníkoch. Osobne v meste osadil značku so zvýšením rýchlosti len pár metrov od školy. Pod palcom ma dopravné inšpektoráty, ktoré notoricky preferujú záujmy individuálnej automobilovej pred ostatnými formami dopravy. Rovnako má pod palcom políciu, ktorá toleruje rôzne "vylepšenia” áut. Od tých obchádzajúcich technológie na znižovanie emisií spaľovacích motorov až po „vytúnované“ motory, ktoré síce dodávajú majiteľom sebavedomie, ale obťažujú hlukom okolie. Nedajbože, by sme raz mali menej skvelého ministra. To by sme mali už isté, že sa naše mestá nezlepšia, naopak, že revolúcia nám nakoniec prinesie len záplavu lacných čmudiacich ojazdených áut, pre ktoré už v civilizovanom svete nebude miesto. A to sa veru nie je na čo tešiť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #auto #parkovanie #elektrifikácia #dojazd