O číslach: Ja, Kaliho klient

27.04.2018 10:00
Damas Gruska
Damas Gruska, matematik a informatik

U nás je zvykom, že sa končí až po škandále. Nespomínam si, žeby niekedy odvolali riaditeľa divadla či galérie s odôvodnením, že inštitúcia pod jeho vedením nestojí za veľa.

Radšej sa vyšlú kontrolóri, aby našli zámienku. Ale sú aj takí, čo tých škandálov „ustávali“ veľa a úplne pritom zaniká, čo všetko neurobili či urobili zle.

Aký bol teda minister Kaliňák? V reforme verejnej správy zlyhal. Stále máme absurdné množstvo „obcí" a tak sa sotva zmôžeme na kvalitné služby. A to nielen tam, kde si roky nedokážu zvoliť starostu či jeho plat pohltí prakticky celý rozpočet. Za ministrov väčší hriech je považovaný stav polície. Jej mediálny obraz je katastrofa: pomermi na cudzineckej polícii počnúc až po zametanie káuz „našich ľudí“, ktoré viedlo k nízkej dôveryhodnosti so všetkými a už reálnymi dôsledkami. No ja dám viac na vlastnú skúsenosť.

Vysoký počet obetí dopravných nehôd je abstraktné číslo. Zato sa denne stretávam s cestnými pirátmi. Pritom zaviesť automatickú kontrolu neprekročenia (priemernej) rýchlosti v danom úseku je napríklad na spoplatnených cestách lacné i jednoduché. Nedočkali sme sa. Zato všade vidím, ako devastuje moje životné prostredie Kaliňákovo „dieťa“ – legalizácia parkovania na chodníkoch, v civilizovanom svete unikát. Až po prevalení vplyvu „motorkárov“ som zas pochopil, ako je možné, že sa beztrestne s rachotom premávajú na „vytúnených“ strojoch hlboko v noci ulicami mesta.

No najkonkrétnejšiu skúsenosť s jeho úradovaním som mal pri návšteve jeho pýchy – bratislavského klientskeho centra. Stalo sa, stratil som doklady a potreboval som nové. Spočiatku všetko išlo bezproblémovo i personál bol veľmi milý. Až kým neprišlo na „techničák“. A policajtov. Ukázali sa slabiny klientskeho centra – organizačné i personálne. Už časenku si vybrať v spleti skratiek dá zabrať. Nie každý sa živí dovozom či predajom áut. No a potom sa začalo dlhé čakanie. Predlžovalo ho čiastočne i to, že vedľa je veľa reštaurácií, poradie nie je na webe, a tak vznikali hluché „prestoje“. A keď „klienti“ prichádzali k okienku, väčšina z nich hneď aj vyšla von. Niečo im chýbalo. Ľahko sa stane, zoznam potrebných náležitostí nevisel na chodbe, ale zrejme len v hlave policajta. Pritom zdravý rozum hovorí, že na vystavenie duplikátu malého techničáku všetko potrebné majú.

Po hodinovom čakaní som sa i ja dozvedel, že najprv musím priniesť Žiadosť o vykonanie zmeny v evidencii vozidiel. Ako ma to len mohlo nenapadnúť? A tak som ju išiel von vypĺňať. Kdeže pomáhať! Naveľa mi policajt neochotne prezradil, ako využiť pin na časenke, aby som nemusel čakať odznovu. Ešte mi dal zlý kód na kolok: automat pýtal nie 6 ale cez 300 eur. A aby toho nebolo málo, zlomyseľne tajil, že po potvrdenie od poisťovne nemusím na opačný koniec mesta. Zato po hotový doklad som musel na Žabí majer.

Spočítané, mňa nikto nepresvedčí, že to bol najlepší minister, ako vraví bývalý premiér, a už vôbec nie, že policajný prezident je špičkový profesionál, ako tvrdí ten súčasný.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Robert Kaliňák
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk